Alla inlägg den 4 juni 2010

Av Weea - 4 juni 2010 19:01

Idag så skulle vi dra klart det sista i ena beteshagen men innan det så skulle A ta en tur på Nero. Han behövde få sträcka ut sig idag efter en tuff lektion igår :)

Så det var lika bra att ta ut Smira med, jag tog henne till paddocken.

Trodde att hon skulle bråka med mig eftersom A och Nero hann gå iväg innan oss men hon var hur lugn som helst.

Jag longerade Smira men jag hade lagt på sadeln ifall jag skulle våga mig upp. Nu är det väldigt länge sen som jag red helt själv med henne, antingen har det varit lektion eller så har vi ridit tillsammans med Nero.

Hon var lugn i longeringen, vi tränade lite på att hon skulle förstå sakta och prrooo igen ... Hon förstår det nog men har trängt undan det långt in i huvudet.

När jag var klar med det så kändes det lika bra att hoppa upp på henne, jag red henne i trav för att få igång den lite och gjorde lite volter här och där. Hon gick på fint men däremot hade jag ingen styrsel på mina ben, de åkte fram och tillbaka :/

Jag gjorde lite av de övningarna P sa till oss för nån vecka sen, först så red jag utan stigbyglar i skritt och gjorde volter på långsidan i båda varven, hon är lite vinglig. Sen tog jag stigbyglarna igen och stod upp i fältsits i både skritt och trav, koncentrerade mig på att försöka stå rätt med mina fötter då jag har varit lite för övertydlig med att hålla ned hälarna.

Sen tog jag lite av den tredje övningen med i trav med att stå två sitta en och efter det fick jag lite bättre balans.

Vi travade på lite och hux flux så galopperade vi igen *L* Det kändes helt rätt i magen att ta galoppen idag igen. Jag tog den två gånger i ena varvet och det blev nog tre ggr mot det andra, för sista turen så manade jag på henne och höll galoppen i ett HELT VARV hehehe. Låter inte så mkt men för oss så är det ett hinder som vi klivit lite närmare.

Galoppen känns rolig på henne, det tar halva, om inte lite mer, långsidan innan hon kommer in i galoppsprången. Först är det väldigt höga språng och svårt att komma iväg.

Det känns oxå bra att hon inte behöver rusa in i galoppen utan hon kan ta den ifrån "normal" fart i travet.


Ja det var en jättetrevlig ridtur med henne, min goa Smira.

Jag blev klar precis samtidigt som A, så vi höll nog på i en timme, vad tiden rusar då man har kul.


Nu står alla 4 pållar åter i sina gröna hagar och betar.

Ovido - Quiz & Flashcards