Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Lektion

Av Weea - 20 november 2010 20:50

 Idag hade jag lektion på Smira med P igen.

Jag gjorde iordning henne och gick till paddocken. Hon slängde och hade sig med huvudet då jag tänkte kliva upp men jag såg att P kom så jag inväntade henne med att hoppa upp då jag har försmå stigbyglar till dessa vinterskor som jag har på mig.


Hon började genast trippa på så där okoncentrerat och det tog en stund tills hon kom ner på jorden och började jobba rätt.

P hade planerat att vi skulle hinna med tre övningar, typ samma som vi har gjort men lite mer hjälp i volten skulle jag få i form av bommar på marken.


Jag fick börja med att skritta en meter innanför 4-kants spåret, hålla Smira inom ramen, hon fick inte alls gå och titta utåt eller på nått annat under jobbet.

Ställa henne rätt i hörnen, det tog nått varv tills jag fick till det rätt.

 Sen gjorde jag samma sak i travet och det känns att hon har gått många steg tillbaka, för det känns som att vi har gjort detta för och hon har kunnat detta och jag. Men jag kanske har fel, vi kanske inte har varit där ännu.

Hon ville gärna böja halsen för mkt och skjuta ut bogen, man fick hålla koll på den hela tiden.


Efter den övningen så la P ut 4 bommar som låg i volten riktning, jag skulle inte rida över dom utan bredvid i form av en 8 kantig volt. Började i skritt och sen även i trav. Hon trippade på lite för mkt i skritten istället för att jobba den, men jag fick ner henne tillslut i rätt takt och några steg i rätt form oxå. Jag tycker det är så svårt att känna då det är räät, känna suget i bettet.... suck... Men det kommer väll.

Sen tog jag det i trav och jag fick driva henne varje gång jag sitter ner, inte p.g.a att hon är seg ( för det är hon INTE) utan för att hon ska jobba med bakbenen.

Jag fick prooo att hon varvat med driv och röra på bettet, hahaha för mkt för mig att komma ihåg.

 Men då hon travade på rätt, med rätt bjudning och hastighet så gick det skapligt för oss, jag lyckades hålla henne kvar på 8-kanten.


Sista övningen så vände p på bommarna och jag fick trava över dom, de låg där endast för att jag skulle hålla rätt strl på volten, har ju haft lite problem med det. I hö varv så hade Smira lite problem att trava över bommarn men det blev bättre då jag drev på henne och att jag lätt henne sköta dom själv, jag ville gärna lyfta henne över dom ;) Vi avslutade faktiskt med några bra varv i båda hållen ändå, så det kanske finns hopp iallafall.


Men nu är det ju så att Smira gick inte rent med bakbenet idag heller men hon såg bättre ut. Hoppas hoppas det inte är nått allvarligt utan att det försvinner om Smira rids mer och hon slappnar av mer än att trippa på tårna el bara springer ifrån övningen.

Men P tyckte det såg bra ut idag, att jag rider Smira nu, inte bara följer med i Smiras takt utan jag bestämmer takten.


Joho jag höll på att åka av idag :s vet inte vad som hände, antagligen hörde Smira nått ljud från grannen som hon inte tyckte om för hon började göra några små bockhopp där på slutet i sista övningen. Jag tänkte där då jag gjorde iordning Smira att det var länge sen jag höll i det där hjälp bandet som jag har runt halsen ifall att, bara därför så fick jag användning för det idag ;)









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards