Alla inlägg under januari 2011

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :)

Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.


Jag var nervös för allt, allt var ju första gången för mig. Jag var ju ändå lite lugnare då jag hade M med mig som hjälp idag. Hon var nog mer skötare till mig än till Smira, hahaha så strulig som jag var...

Kändes som att jag inte riktigt hade kontroll över läget.

Dagen började kl 8 då jag gick ner för att rykta av den värsta snön och isen som hängde i päls och man.

A och E skulle även med, med sina hästar Nero och Monsun. Även en till längre upp i byn skulle med.


Vi skulle samlas nere vid vägen vid halv nio för då skulle transporten komma.

KL 9 stod vi fortfarande kvar.

Efter nio kom Manga, pållen längre upp i byn, ner till oss och Smira blev så till sig då han kom, flörtade för fullt.

Strax därefter kom en sopbil och vi trängde in alla hästar efter en gångväg. Smira längstfram och manga och de andra bakom.

Jahapp det här känns ju trevlig, lite inträngd från alla håll, sopbilen framifrån, hästar bakom snödrivor på sidorna.

Smira tyckte inte alls om sopbilen och började tripp runt och sket lite nervöst. Manga tyckte inte heller om bilen...


Men vi överlevde och jag tyckte att nu kan jag gå hem..... Nog med spänning för idag.

Vi stod en halvtimme till och till slut så kom bussen, en timme sen. Hon hade varit sen från början men det hade gått fort att lasta de andra hästarna men hade sen kört fast i halkan.


Ja och transporten var ju inte nå mindre farligt än sopbilen och Smira började återigen att trippa runt och det var en jäkla tur att hon som körde transporten ville lasta själv , phhhuuu...

Hjärtat dunkade och alla hästar var lastade och vi ilade iväg efter transporten så vi skulle hinna fram innan hon lastade av alla.


Vi kom fram lite sent så A fick stressa på för hon kom fram 5 minuter innan lektionen skulle börja, men det gick ju bra ändå.


Sen var det E tur på lille Monsun och efter lunchen så var det min tur och tjejen med Manga.

Jag och hon gick in för att longera våra pållar innan lektionen och det behövdes verkligen för min del, Manga så lugn ut men han hade ju faktiskt varit där förut.

Medans jag longerade Smira så fick M vila lite och äta sin lunch :) Jag åt ingen för jag var för nervig.

Men då jag väl gick in i ridhuset så blev jag ändå lite lugnare :D

Smira reagerade på alla ljud och tyckte att grejorna efter väggen var lite kusliga, och det värsta var nog läktaren, den var ju lite högre upp och hon kunde inte få nå riktigt grepp om den.

Men vi kom lite närmare för varje varv vi red förbi där men jag lyckades inte forma henne helt där, hon ville gärna gena.


  


Det var ganska mörkt där inne så några vidare ljusa bilder blir det inte.

 Vi hade markarbete med bommar.

Lektionen gick väldigt bra för oss tycker jag, Smira vågade inte riktigt gå bredvid den väggen som hade läkteren men vi kom närmare och närmare den  oxå.

Vad jag kan se av bilderna är att jag måste sträcka upp mig och sträcka på benet. Lutar mig framåt och drar gärna upp hälen ser jag.

Här kommer lite bilder.


  


  



        


 Då jag inte hade lektion så stod hon i en box bredvid Manga och de såg rätt nöjda ut.

Lastningen hem flöt på bra oxå, Smira gick på galant :) Däremot var jag glad att M körde bilen hem, men jag vet inte om hon var lika nöjd med det. Vilket snöväder det hade blivit då.


Kan ju säga att jag var väldigt trött efter denna dag, varit såå spänd så många dagar innan, men varför då, den flöt ju på hur bra som helst.

Men så där är det väll då det är första gången för nått som man aldrig gjort och då man har ett levande djur med sig som kan göra precis vad som helst.


Det var en trevlig dag och jag får säga ett stort tack till M för att du följde med och hade koll på oss snurriga, det var fler än bara jag Hahahaha.


Jag ser fram emot nästa gång det blir en leíknande resa :)

Så roligt så...

















Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken.

Vädret var milt...

Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte.

Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge till de ska va i paddocken, normalt sett så ska det ju inte göra nått att andra är där, man ska ju kunna använda en sån pass stor paddock samtidigt, men Smira r ju som hon är då Nero går ifrån henne och den utmaningen kännde jag inte för idag.

Men jag gick ner och pysslade om Smira lite och innan jag var klar så kom de med Nero :)


Smira kände pigg och bråkade lite med mig då jag skulle hoppa upp, hon ville inte stå still och ville ha kolla på allt annat än mig.

Jag vill ju ha henne ståendes bredvid en pall så att jag kommer upp smidigt och den pallen har snöat fast så nu går det ju absolut inte att flytta den utan jag måste flytta Smira till pallen.

Jag fick ta om flera ggr för hon ville inte stå stilla, hon höjde huvudet och vägrade flytta sina ben dit jag ville.

Hon faktiskt nafsade till mig och då röt jag i åt henne, tror hon blev lite paff och lugnade ner sig igen. Jag gick därifrån och sen tillbaka för att få henne att stå lugnt, klappade och berömde och gick därifrån utanbråk. Gjorde så igen och den tredje gången hoppade jag upp.


Hon knallade på väg direkt då jag satte mig och jag försökte att få henne att stå stilla men det har hon lite svårt för, träning träning....


Vi knallade på ut i den djupa snön lite hit och dit för att Smira skulle lugna ner sig lite.

Jag jobbade henne på volten, försökte få ner tempot med trippningar till en mer normal skritt, jobbade i båda varven och efter ett tag så frustade hon ur sig lite spänningar, hoppas jag iallafall.

Jag jobbade med lite trav oxå på volten, hon ville gärna rusa iväg och jag försökte hålla ner tempot och få henne att jobba istället men vet inte hur jag lyckades med det...

Tyckte att vi gjortde nått bra varv iaf, inte så lätt i den djupa snön som bara far iväg under hovarna...


Måste hitta nån som kan skotta el slunga paddocken om jag ska kunna ta nån lektion framöver. fast det är ju lite bra träning med djupsnö oxå samt att jag kan utmana Smira lite mer ;) gör inte så ont att landa i all denna snö ;)





Ovido - Quiz & Flashcards