Alla inlägg under april 2010

Av Weea - 30 april 2010 14:59

Idag så hade Angela lånat med sig en hästfinka så jag passade på att testa Smira lite. Hon har ju inte stått i en sån sen hon kom hit till mig. Det är ju två år till sommaren.


Jag laddade en 2 l påse full med morots bitar för att göra det hela till nått väldigt trevligt :)


Då jag kom ner så ville Smira inte alls komma fram till den övre delen av hagen, jag antar att det var för att Angela hade parkerat om släpet till en planare del av gården och så hade ju jag med mig en barnvagn med nått som lätt däri :) Farligt värre tydligen. Men hon kom till slut.


Hon nosade skeptiskt på både barnvagnen och släpet och stod lite på nålar.  Vi siktade in oss på att gå in i släpet men jag lät henne bara ställa sig på med framhovarna först ( jag har ingen anning om hur man tränar en häst för att gå in i släpet heller) och backade av henne, gick en cirkel så att vi kom rakt på ingången igen och gick lite längre upp, fick stå och locka lite på henne och oj så lång man kunde bli, synd att jag inte hade kameran med. Men vi stod en liten stund och hon gick på lite mer med båda framhovarna, fick en morot och så backade vi av :) tog en till sväng och gick emot igen. Nu gick hon upp med båda framhovarna på en gång så jag gick lite längre in och hon kom tillslut med de bakre hovarna oxå, men hon var lite spänd och naturligtvis så var det nått som skrämde henne lite så hon valsade åt sidan och av, men Angela stod bredvid och fick flytta henne lite åt sidan så att hon stod rakt och jag lockade in henne igen :) I det stora hela så gick det bra. Jag tog aldrig in henne helt men halv vägs in var hon. Hon fick inte backa av själv utan fick backa då jag bad henne, så jag tror inte att jag skrämde henne så mkt iaf ;)


Vet som sagt inte om det blev rätt eller fel utan jag gjorde lite på känn.


Om nån har nått tips på hur man lär sin häst att gå på släpet fint och bra så kom gärna med nått. Jag är nog lite rädd för att ta in henne helt då jag inte gjort detta förr, rädd att hon ska få panik och börja sparka el stegra sig...


Fast det kanske inte spelar nån roll om jag tränade henne på detta denna gång för tyvärr så kan jag inte göra nått mer denna gång för släpet ska hem, så det kanske blev  + - 0  denna gång?!!? Vet ju inte vad de kommer ihåg. Nästa gång jag har möjlighet så har hon väl glömt allt... Vet inte riktigt hur man ska göra då man inte har nått eget att träna med. Det skulle ju vara kul att kunna ta henne med ibland på nått skoj runt omkring här.


Trevlig valborg alla!

Av Weea - 29 april 2010 20:20

Idag har jag bestigit ett högt berg.... inombords iaf.

Jag har tagit en tur på Smira ut, ut utanför paddocken. Angela och Nero var med också. Om min matte stämmer så är det 1,5 till 2 år (närmare 2) sen jag red Smira ute i skogen =D Jag red henne ute tidigt på hösten sista gången innan jag blev gravid och jag har ju knappt ridit nått alls sen jag fick min son och han är nu närmare nio månader. Så det var ett högt berg...


I två dagar har jag gått med ett obehag i magen, för igår så skulle vi ut fast Angela kunde inte så det blev idag istället. Ingen middag kunde jag äta innan så den sitter jag och äter nu, mådde lite konstigt.


Men då jag väl var på väg ner och höll på med henne så blev jag lugnare för det kommer ju inte att gå alls om jag sitter och darrar på henne. Så på nått konstikt sätt så blev jag lugnare, men bara av att ha nån med sig och prata med gör att man blir lugnare :)


Hon blev lite skvätten på några ställen och ville inte gå framåt på vissa men hon är lätt att övertala. Tyvärr så finns det inte så många ställen att gå på nu då tjälen håller på att gå, bilvägarna i skogen blir lite förädiska med att hovar kan sjunka ner i stora hål som man inte ser. Men vi provade att gå en liten sväng men fick vända efter några hundra meter och gå åt ett annat håll. Då vi gick mot det hållet så kände Smira doften av några hundar som gick en bit framför oss och hon ville inte gå fram ärligt, trippade på tå och försökte hitta en anledning att vända, men den fick hon inte :) Så vi red lungt efter, vi kom aldrig ikapp dom heller *L* för hon gick såååå sakta. Då vi vände däremot då blev det skillnad, hade jag råkat nuddat henne med skänkeln så hade hon gärna stuckit iväg. Jag trilskades lite men efter ett tag så fick Angela agera stoppkloss. Jag ville inte ta den fajten nu. Lagomt då vi vände så kom en cyklist oxå och om man ska tro på Smira så är cyklister stora monsters som kommer å tar henne, det var tur vi hade Nero framför men Smira höll på att kliva över honom nästan


Varför är det så att hästarna alltid blir piggare hemåt? Vad ska man göra för att få bort den fixideen?


Men efter att Angela hade stoppat oss ett tag så lugnade hon ner sig, kan ha berott på att hon trodde att hundarna skulle komma och ta henne. *L*


Nä nu sitter jag och känner ett lugn och är ganska glad att jag har vågat mig på denna tur :) Tack Angela för att du drog mig ut.


Blir tyvärr inte så mkt ridit för mig som jag skulle vilja, men på söndag så kommer E tillbaka för en ny provtur med Smira Så jag hoppas på henne att hon vill rida henne kontunerligt. Det skulle hjälpa mig enormt mkt.


Nä nu ska jag slappa för att sen inte kunna ta mig ur soffan, he he he, det märks att man har slöat ner sig.






Av Weea - 25 april 2010 16:26

Idag är jag lite enrvös och spänd för det ska komma en tjej och provrida Smira, hoppas att hon sköter sig :) (att Smira sköter sig förstås)


Min vän M har en kompis som vill komma och provrida Smira för att kanske fortsätta att rida henne. Skulle verkligen behöva en seriös medryttare som har tid att hjälpa mig med Smira, så att det blir nån ordning på henne snart.


Hon kom och jag berättade lite om Smira, villket är svårt då jag knappt själv har ridit henne känns det som. Hon fick göra iordning Smira själv så att hon fick känna lite på henne och sen gick de ut på en tur. M var med också så hon följde med E runt genom byn och ut mot skogsvägen.


Fick höra då de kom tillbaka att Smira hde skött sig bra, hon hade blivit lite skvätten av en vedklyv ( men det kan man väl få bli) stannade, tittade och gick sedan vidare :) De hade även provat trava lite och Smira hade lyssnat jättebra.


Så nu är det bara att hoppas på att hon kommer igen och vill testa henne mer, för att sedan kanske bli en medryttare :D  Hoppas, hoppas.


Här är det Kattis som rider Smira förra våren. Smira tyckte det var läskigt att rida över snön så hon kastade sig ut bredvid, tur att Kattis satt kvar :)


  



Här håller de på att träna lite galopp :) få se om jag vågar ta tag i det nu då i sommar :)

  



  

Av Weea - 24 april 2010 15:00

Idag fick Smira sig en tur ut :) Angela skulle ut en sväng med Nero så då ringde hon G å frågade om hon ville ta en tur med Smiris :) Jättebra att hon fick komma ut en sväng.


Allt hade gått bra men själva byn tycker inte Smira om att gå igenom och nu då det är helg och vår dessutom så är det mycket på gång ute, mkt att hålla koll på *L*


Hoppas det torkar upp snart så att jag kan börja träna henne lite med longeringen :) och komma igång med ridningen med... Så härligt väder nu att ge sig ut i.


Tack för idag G jättesnällt att du kunde rida idag.


Av Weea - 22 april 2010 16:23

Idag så pysslade jag om Smira lite då jag inte kan göra så mkt mer ännu. Men det är ju väldigt blött i paddocken oxå så rider vi där nu så förstör vi den för hela sommaren.

Men snart ska jag väl kunna rida igen :) Det har ju gått en månad nu...


Ja det var ju inte en ren häst som jag kom ner till, baksidan av att ha lösdrift. Hon var full i lera och spån från sin bädd :) jätteskitig var hon


  

Men efter lite borstning såg hon ju bara skitig ut ;)

  

Nå bättre blir det inte då man står ute dygnet runt och inte kan duscha av sig.

Men till sommaren, då blir det till att duscha :D


Efter lite ompyssling så gick vi en sväng på byvägen. Det är nått som vi sällan gör, att jag leder henne i grimman på byvägen, allt blir tydligen så annorlunda då. Hon är mer skvätten då, är det så det är? Är det skillnad att leda henne med grimman än att sitta på ryggen och rida? Visst är hon skvätten då man rider henne också men hon dansar inte runt som hon kan göra ibland då jag leder henne. Idag blev hon lite skvätten för det kom en bil och det dundrade till precis då den for förbi så hon började dansa runt, så efter det så var hon på helspänn. Vi gick lite fram och tillbaka på det stället så att hon lugnade ner sig. Liten larvpotta som jag har till häst ;)


Efter våran promenad så blev det till att ta i tu med den mindre roliga, skotta dynga... Lite väl mkt nu som har tinat fram efter vinter, ändå har man ju försökt att hålla efter. Skottade även upp lite överblivet hö/halm och la längre ner i hagen där det är lite mer blött och lerigt, tänkte att det kanske skulle bli lite mindre halt och lerigt där av det.

I höstas så fick vi hem ett stort lass med sand och la längst fram i hagen och det blev superbra, för innan det så var det värsta lervällingen.


Nä nu är det bara att hoppas på lite mer varma dagar och kalla nätterså att man kan rida i paddocken igen och ta lektioner.



Av Weea - 11 april 2010 18:05

Ja man kanske ska skriva en eller två rader här. Tyvärr så kan jag ju inte rida eller göra så mkt med Smira ännu. En månad är lång tid ibland...


I Påsk så var Kattis här och red Smira för att utmana henne lite och träna henne så klart. Hon tog en tur ut i det fria eftersom det är blött i paddocken. Det hade gått bra, lite svårt för mig att skriva om det då jag inte var med.


Men bettet är då bytt och hon hade inte gjort nå dumheter, fast det brukar hon ju inte göra då hon rids ut. Bettet som hon fick nu märkte vi att de var lite för stort så det måste bytas till en halv str mindre eller nått.

Sen hade de gått till paddocken för att skritta runt lite, bara så att hon ska få göra nått där inne som inte blir nått svårt krav för henne. Hon satt även av henne för att sedan sitta upp igen för att kolla om hon stod still och det gjorde hon :) den här gången iaf.

Kan säga så mkt som att Smira var rejält svettig då de red förbi här och det skumade lagomt ur munnen på henne :)

Nästa gång måste jag ta en före och efter bild på dom :)


Igår var Kattis här igen för att ta en tur ut, för nu är det ännu blötare i paddocken (få se då den går att använda igen) Även igår gick det bra, inga konstigheter mer än att hon fick två barnvagnar bakom sig från början av turen som hon tyckte var jättehemska, så hon blev lite skvätten under hela turen. Men endast då hon skrittades, inte under traven el galoppen, då jobbade hon framåt.


Åhh det såg så härligt ut då de satte av igår, solen lyste och det var plusgrader ute, helt perfekt väder. Men snart så...


So long...

Ovido - Quiz & Flashcards