Alla inlägg under september 2010

Av Weea - 27 september 2010 23:02

 Idag har jag varit hemma med sjuk son, han har varit sjuk hela helgen så jag var lite less på att sitta inne hela tiden, så jag chansade och skickade ett sms till svägerskan om hon hade lust att ta en tur i solen :)

Så efter en timma så fick jag svar, "ja gärna"...

Perfekt.

Så då Patrik kom hem så stack vi ut en sväng.

Vi tog en tur i skogen, letade stigar som kan vara roliga att rida. Men de flesta tog slut och vi fick vända om.

Men det blev ett nyttigt pass för Smira som K fick rida så klart.

 Vi hittade en fin stig där det var roligt att galoppera, liten lutning uppför var det på den, så där gick vi tillbaka ner och galopperade uppför igen ;) Nero fick rejsa på lite, det tyckte han om.

 Vi gick även av stigarna för att rida lite runt träden och gå över stock och stubbar, det var mossigt och mjuk, jättenyttigt för pållarna. Nero lyfte fint men Smira tyckte inte alls om att gå ifrån stigen och gå mellan kvistar och träd.

 Ibland jag hörde lite konstiga dunder och brak bakom mig, då var det Smira som höll på med nå konstiga utfall, jag vände mig om och frågade flera gånger vad som händer men K bara skrattade åt Smira :D

Men det är tur att K är tuff.

Jag däremot höll på att slå av mig lite knäskålar lite då å då, pållen jag red på brydde sig inte märkvärt om den som satt på ryggen, men vi fick till lite bakdelsvändningar runt några träd :)


Vi galopperade på lite fler ställen och tog lite skutt över träd som fallit ner. På ett ställe var inte Kattis beredd riktigt på att Smira skulle hoppa som hon gjorde så jag hörde ett opss och skratt bakom mig :D


Klockan tickade på och vi var nog ute i en och en halv timme, super härligt efter en helg inomhus.


Tack så mkt för sällskapet K <3








Av Weea - 25 september 2010 12:07

 Riktigt tungt nu att vara hästägare.

Hinner inget.

Jag bokade in en ridlektion i torsdags för äntligen skulle jag hinna med en sån, men nä. Då jag skulle skriva upp tiden på almenackan så såg jag att jag jobbade kväll. Suck, så fel jag hade sett.

Men efter att ha avbokat lektionen så fick jag boka in den igen för min svägerska skulle komma och hjälpa mig så att Smira blev riden iaf :)

Jättetack till dig.


de hade lektion tillsammans med Nero och hans ryttare så det var bommarbete och lite hoppning oxå. Smira och K hade hoppat hela 50 cm :D kul.

Men hela lektionen hade inte flytit på nå smidigt, Smira hade tydligen bestämt sig för att agera rodeohäst ;)

Då K skulle ta galoppen så kom det ett antal bocksprång eftervarann och det hade tydligen varit väldigt hjälpsamt att ha remen runt halsen denna gång ;)

för tyglarna blev hon tvungen att släppa, en fördel med Smira är att hon inte har gjort nå tvära svängar samtidigt då hon gör sina bocksprång.

Men annars så hade hon jobbat på bra i travet denna gång :) och då hon tog galoppen efter hindren så gjorde hon inga dumheter.

Ja K var glad att hon satt kvar och ridläraren sa att nu ska hon inte ha nå problem att sitta kvar på sin unghäst då den ska ridas in ;) hehehe

Det är min pålla det, hon tänker på att ge K litet smakprov på vad som kommer om ett år el två ;)


Nä nu får jag hoppas på att det är fint väder tills på onsd så att jag kan ta en lektion oxå, fast hur jobbar jag då. Jag glömer bort att jag faktiskt har börjat jobba igen.

Nehepp jag jobbar kväll så klart, så jäkla typiskt :(







Av Weea - 12 september 2010 20:15

 Då var det lektions dax idag då.

Nu var det länge sen jag tog en lektion, har varit fullt upp + ett sjukt barn :)

Men nu så fanns det lite tid att knipa tag i och ta en ridlektion.


Jag hade inte så stora förväntningar på att Smira skulle sköta sig eftersom hon började förut med att tjorva då hon skulle gå framåt i traven.

Trodde även att hon inte alls skulle lyssna utan bara springa ifrån allt eftersom det var länge sen och jag hade ingen möjlighet att longera henne innan lektionen p.g.a halt gräs.

Men hon var snäll!!!

Hon lyssnade på mig hela tiden, men visst, hon ville inte gå på i travet på en gång så det tog ett tag innan hon gav med sig där med, men sen så kom det med.


Jag och A red lektion tillsammans så det blev bomövningar

*L*

Dom tycker jag om.


Hahaha men idag så gjorde jag bara fel, jag brukar ha huvudet på skaft och förstå övningarna men idag, idag blev det bara fel.


Vi fick börja med att göra skänkelvikning på långsidan, först inåt 4-kanten, lägger en volt och sen ut på spåret igen i skritt, den andra långsidan travade vi över bommar på rakt spår. 

Och det gick ju bra, det förstod jag. Men Smira ville inte trava på riktigt så jag tog ett extra varv på 4-kanten och sen då jag skulle vända åter till övningen  då blev det kaos i mitt huvud *L*

Ja gjorde skänkelvikningen rätt och volten men glömde totalt bort bommarna på andra sidan.

Sen skulle vi göra allt i trav men utelämna volten, men det förstod inte jag. Trodde vi skulle sakta av till skritt och göra volten i skritt och sen fortsätta i trav. Jaha, då jag väl kom fram till volten så gjorde jag den i TRAV... P sa att det var ju onödigt, ja just ja sa jag, nästa varv så saktade jag av och gjorde den jättefint i skritt och P sa igen att vi skulle ju inte göra volten. Öhhh jaha det förstod inte jag. Så tillslut så lyckades jag få till hela varvet utan nått fel ...

kan bara säga ojojoj...


 Sen fick vi jobba på liten 4-kant med 4.a koner utställda som hjälp. Där skulle vi flytta frambenen runt bakbenen och ha rak hals. Gick ju superbra i vä varv men väldigt mkt sämmre i hö. Vilken nyttig övning för oss.


Sen fick vi göra en annan bra övning som det märktes på Smira att den var väldigt jobbig.

 P ställde ut en bom på cavalettistöd, den skulle vi skritta över och helst skulle det inte märkas nån skillnad på hästen efter bommen, utan att de skulle gå på i samma fart.

Vi gick i en lagomt stor volt först i vänster varv som vi sen skulle minska för varje gång vi gått över bommen. Smira började protestera lite då volten blev liten, sen skulle vi öka den och sen vända håll.

i andra varvet är det de svårare varvet och det märktes redan på första varvet. Hon ville inte alls gå framåt

Jag fick verkligen kämpa med henne för att hon skulle gå framåt, lyckades nästan inte med att minska volten. Sen bytte vi varv igen och gjorde den i trav och då hon gjort två bra varv så avslutade vi medans hon gick på framåt :)


Ja vi gjorde säkert nån mer övning men som sagt/skrivet så var inte mitt huvud på skaft...

Men roliga 45 minutrar hade jag iaf ;)







Av Weea - 7 september 2010 22:56

 Som jag har väntat på denna tur.

Allt har bara varit upp och ner nu i över två veckor så jag har inte alls hunnit med min goa vän Smira :( Hon har fått lite semester.


Men ikväll så kom Kattis och red Smira så tog jag Nero, kännde att jag behövde få sitta på en trygg gammal kompis idag då vi red ut för mitt huvud skulle inte klara nån konflikt idag utan att jag skulle bli irriterad på henne, och det hade blivit såååå fel.


Smira var lugn trots att hon har fått stått dessa dagar.  Kattis sa att det kändes som om att det var nära bocksprång mellanåt, inte av irritation utan av glädje att få springa iväg *L* men det kom aldrig.


Vi hade även följeslag av E på lilla Monsun men det vände efter ett tag. Hon har blivit såå duktig att rida E, hon både galopperar och hoppar med sina hästar :) Så kul att se.

E längtar tills den dagen då hon kan sitta på Smira och rida henne *L*


Vi red i skogen först, jag höll mig till stigen men Kattis krånglade sig in bland träden, Nero hade svårt att hålla koll på dom då så han ville vända hela tiden och jäklar så stark han kan vara då han vill nått.


Efter skogen så red vi efter en grusväg och en bit fram så blir det som en vändplan och där låg det ett tjockt lager med flis som Smira tyckte såg lite läskigt ut och det hade blivit som ett djupt spår i flisen som var väldigt farligt att gå över.


  


  


 Så där fick Kattis allt övertala henne att gå över. Jag fick visa med Nero att det inte alls var nå farligt så då kunde även hon gå över.

Vi vände av mot en avstickare som var hur fin som helst att rida på, men den tog slut alldeles för fort, men det fortsatte en stig in där så vi fortsatte på den, vi kom fram till ett dike som de vägrade gå över, Nero tvärvägrade men jag manade på och han stack iväg mot träden så det var bara att hålla i sig *L* Smira stod kvar som ett fån och totalvägrade så Kattis fick hoppa av, sen fortsatte vi 20 m in och där smalnade det av ännu mer och det bar iväg in i skogen och uppför. Mörkret började falla så vi red tillbaka. Den här gången gick det bättre att passera diket.

Då vi kom ut igen på vägen så fortsatte vi upp mot en brant backe så vi klättrade den för det behöver verkligen Smira och hon koncentrerade sig verkligen på det.


På vägen hem så hann det bli ganska mörkt, eller ett sånt där mörker som är svårt att se i, s.k skymning kanske :s

Men det var en härlig kvällstur och hur fint väder som helst.

Jag hörde att en del jaktlag fick vila under dagen för det var så varmt för hundarna att springa, både idag och igår.

Mitt under dagen så var det 23 grader varmt, kanonväder.


Nä nu är det godnatt så att jag orkar kliva upp i morgon och få iväg äldsta pojken till skolan och sen ta hand om minstingen som är sjuk. Han har varit tokförkyld i en vecka idag så då skulle jag åka till Vårdcentralen för att få ett intyg till försäkringskassa men då visade det sig att han fått öroninlfammation oxå. Jag som tyckte att han var bättre idag och bara behövde en dag till för att vila sig... Men nu blev det en 5 dagars pencilinkur istället.






Av Weea - 1 september 2010 21:39

 Men det har väll även en sådan fin höstkväll som denna har varit.

Jag har suttit hemma med sjukt barn idag som även har hållt mig vaken i natt så det var behövligt med en promenad nu så här på kvällskvisten. Jag höll mig på marken och ledde Smira i grimman.

Jag fick sällskap av A och hennes två grabbar :)

Vi har som en liten slinga efter vägen som man kan gå runt ca 3 km tror jag att det blir, så det blev lagomt ikväll. Första biten är efter vägen och där blev det jobbigt för Smira då det kom flera lastbilar som lät väldigt mkt samt att tåget kom och tutade i bakgrunden. Tur att herrarna är lugna. A fick istället gå och slita med dom att de inte skulle gå åt varsit håll och äta gräs :) el bita varann.

 Smira blev lite orolig och höll huvudet högt men det gick ändå bra.

På grusvägen genom skogen så lugnade hon ner sig efter ett tag.


Sen kom vi till två stor vattenpölar som jag tog tillfället i akt med att knuffa ner Smira i, men det var lättare sagt än gjort. Att det ska vara sååå farligt med lite vatten, men hon kunde sätta ner mulen i vattnet och ruska om den, men hovarna nä dom går inte att sätta ner.

Jag tror jag gick 20 varv runt dessa pölar och lyckades tillslut få henne att går ner lite grann med hovarna, jag skulle ha haft stövlar på mig...


Nä det blev en skön och lagom sväng efter en dag inomhus.

Nu ska jag fortsätta med mitt te och mackorna :)









Ovido - Quiz & Flashcards