Alla inlägg under februari 2010

Av Weea - 23 februari 2010 21:16

Imorse var det tydligen 34 grader kallt här.... Biiirrrr lite för kallt för att vara ute och hålla på.


Idag var det tänkt att det skulle vara lektion men det var för få anmälda så den blev inställd, men det var ju lika bra då det ändå blev så kallt idag igen.


Ja det var väl inte så lockande att göra nått med Smiris idag så jag var ner med lite mat och min sambo fick slå bort lite is under skorna. Nästa lektion är på söndag så jag hoppas att det hunnit bli lite mildare väder tills då. Skulle vara lite roligt att få kunna rida lite. Man kommer liksom aldrig riktigt igång :(



Ja Malin, övningarna den 11/2 var en utmaning men väldigt roliga. Men att hålla koll på både mig och Smira blev nästan för mkt :) Hoppas på att få rida de övningarna igen.

Av Weea - 21 februari 2010 20:45

Ja idag skulle det ju ha varit lektion men den blev inställd p.g.a kyla och att det blåste för fullt. Men får hoppas på att det blir lektion på tisdag.


Igår var det kallt oxå men enl Angela så fick hon sin motion i hagen då de andra pållarna gick ifrån henne för att bli ridna i paddocken. Hon är ju inte så förtjust i att alla går ifrån henne, hon vill ju oxå va med i det roliga :)

Av Weea - 18 februari 2010 20:10

Jaha då har det varit lektion igen. Jag har varit nervös större delen av dagen innan lektionen blev av. Angela och Nero hade tiden före mig och Smira brukar ju tycka att det är jobbigt då Nero går ifrån henne. Jag longerade henne innan lektionen iaf så att det värsta av energin skulle rinna ur henne då men hon var relativt lugn. Visst rusade hon på i flera varv innan hon ville lyssna men det var ju inga kickar och hopp under tiden utan alla hovar där de skulle va. Nero gick och hon brydde sig inte specielt mkt i det, så vad är det för problem...

Då jag hoppade upp så blev det fart på henne så jag fick börja med att göra små skarpa svängar med skänkel hit och dit så att hon skulle börja lyssna på mig. Så småningom så smög jag ut henne på volten. Fick göra lite halter så att jag kände att hon var med mig och det var hon för hon gjorde tvärstopp så man nästan flög framåt, magmusklerna vart är dom???

Sen fick vi komma fram i trav och då började hon, ville inte alls gå framåt, började slänga med huvudet, släpp lite på tygeln och tänk framåt och så gick hon på skapligt framåt men volten var den rund, neeee. Hon tyckte det var jobbigt att gå rätt ställd på volten och att dessutom göra det i trav, så för att få henne att gå på framåt så flyttade vi ut på en liten fyrkant där jag rundade hörnen i stället. Där fick jag jobba med tempot, hon ville gärna rusa på i travet i stället för att jobba i travet så mkt tempoväxling blev det. I hörnen på den lilla fyrkanten så ville hon gärna fortsätta följa den stora fyrkanten så där fick jag ändra taktiken med att öka travet ordentligt och samtidigt flytta henne med skänkel mot det spåret som jag ville rida på. Om jag förstod det rätt så var det själva ökningen i travet samtidigt som att jag flyttade henne gjorde så att hon kom lite i obalans och blev tvungen att följa med i den riktningen som min kropp ville styra henne mot, sen fick jag samla upp henne igen. Detta fick jag göra  några gånger mot båda varven för att sedan kunna locka med henne in mot en stor volt.


Jag måste bli lite tuffare och ställa krav på henne, visa att det inte är hon som bestämmer vart vi ska och i vilken hastighet. Jag är glad i dag att jag hade remen runt hennes hals så att jag kunde få ett extra stöd ifrån den, det blev lite skutt här och där då hon inte ville vara med. Jag har alltid trott att hon är en pigg och framåt pålle, och det är hon, men då hon måste jobba så är hon lite tvärtom. Hon är nog lite bekväm av sig, men det ska vi bli två om. (hon är väl lik sin matte)


Men det är lite roligt oxå att man får slita lite, lite utmaning, men jag kan tänka mig att man blir bra less om man alltid får slita med samma problem. Så det gäller att jag förstår hur jag ska göra och sätta det i praktik, hitta känslan... Känner mig nöjd över dagens lektion iaf, jag satt ju kvar :) För det andra är ju inga problem att göra då man har en som står och säger vad man gör rätt och fel ;)

Av Weea - 17 februari 2010 20:26

Ja då har man blivit tillräckligt pigg och det är lagomt kallt ut så att man kunde gå ner till Smira och pyssla om henne lite. Hon har nästan fått stått en vecka nu p.g.a kyla och sjukdom. Jag tog med henne till paddocken och longerade henne lite. Jag tänkte träna henne lite i övergångar mellan trav och galopp då hon har fått för sig att man ska ta extra skutt och spark bakut då man smackar på till galopp. Pernilla sa ju förra gången att det är dags att även jag tar tag i galoppen :/ HJÄLP!!!

Mmmm men det ska väll gå bra, eller...   Det är ju ett tag sen nån red henne i galopp nu. Nu är ju paddocken slungad oxå så det finns ju inget mjukt att ramla av i...

Longeringen gick smärtfritt, lite rusningar gjorde hon men då hon lugnade ner sig så lyssnar hon ju skapligt och hon tog galoppen bra oxå. Men då hade hon ju rusat bra många varv innan lite okntrollerat  *skratt*


Sen var det bara till att skotta en veckas dynga, baksidan med häst, men det måste göras.

Av Weea - 11 februari 2010 18:00

Idag så tog jag och Angela lektion tillsammans. Det var ju ett tag sen *L* Pernilla skulle lägga upp en lektion med markarbete som vi kunde ha tillsammans. Vi skulle få bli lite test personer nu för hennes nya övning, ja det passar ju mig och Smira då vi är både här och där i paddocken men inte där vi ska vara... Det var iaf tre olika övningar och för att jag ska kunna förklara någorlunda så ritade jag upp lite i paint, jättetjusigt ritat :)



1.a övningen.

Vi fick börja med att rida i en åtta över bommarna, det var ganska små volter då övningen skulle göras på kortsidan... Här skulle jag hitta vägen och ställa henne rätt. Direkt efter bommarna skulle jag sakta av till skritt samtidigt som jag flyttar henne utåt så att hon behåller formen och även behålla då jag sätter igång henne i trav efter några steg. Sen fick jag göra övningen helt i trav.

Jag och Smira fick pusta lite innan nästa övning och Angela och Nero fick fortsätta att göra den i galoppen oxå.


  

2.a övningen.

I den här övningen så blev det mkt tvära vändnigar. Det var den här som vår tränare skulle testa på oss. Jag hade lite problem med Smira att hon inte alls ville gå framåt i traven, ville inte alls vara med. det skulle ha varit till hjälp att haft en piska och peta på henne med fram på bogen men men det hade jag ju inte så det var bara att vara tjurigare, men för att det inte ska bli ett problem senare så bör jag ha en piska med att ta till som extra hjälp då hon tjorvar.

Vi skulle göra övningen i trav och efter sista volten så skulle jag göra skänkelvikning ut mot 4-kant spåret igen, först i skritt och sen även det i trav. Detta var en super jobbig övning för oss, mkt svängar och mkt att hålla reda på, hålla händerna där, fötterna där, hålla emot där, släppa efter där, trycka på där m.m, men väldigt nyttig övning.  Det var svårt i mittenpartiet att få in henne mellan bommarna men vi fick till några bra vändor i båda varven. Rolig var den iallafall då det var lite utmaning. Den kommer vi att göra igen :)


  

3.e övningen.

Den här skulle vi oxå göra i trav. Smira travade på lite mer i denna övning behövde inte kämpa allt för mkt med henne.

Lite skarpa svängar att ta sig genom och försöka hålla rätt hastighet i travet.


Hela lektionen var sjukt jobbig men super kul, som vanl, finns väl aldrig någon tråkig lektion...

Det var intensiva 45 minutrar och båda fotlederna blev bortdomnad p.g.a att jag har dåligt stöd i dom. Måste träna upp dom lite, frågan är hur bara. Har hört att man ska blunda och stå på ett ben och försöka hålla balansen.


Smira skötte sig bra i det stora hela förutom att hon inte ville gå på i traven men det gjorde hon ju efter lite övertalning, eller ganska mkt övertalning...


Kom ihåg att ta med piskan nästa gång...


  

Av Weea - 7 februari 2010 19:30

Idag gick det ju att ta lektion igen då det blev slungad igår, det blev helt perfekt. Kanonbra.


Idag är det ganska varmt så jag antar att Smira kommer vara lite mindre pigg så jag longerade inte henne innan lektionen. Hon höll sig lugn hela lektionen *L* Lite tjafs bara men så kommer det ju att vara antar jag ett tag framöver. Men med lite övertalning så gick det bra och hon gick på framåt. Det var på volten som hon tyckte att det var jobbigt att vara rätt ställd då jag skulle sätta igång henne i trav. Vi fortsatte att träna på ställningen och att få henne avslappnade så att hon jobbade ner mot betet... I dag så var hon mer tung riden i höger varv, kommer inte riktigt ihåg om det är så jämt, hon ville gärna sväva ut från volten. Problemet kom på samma ställe oxå så det gäller ju att jag är på henne innan så att hon blir avbryten i sitt tänk... Felet jag gör är att jag tar i innertygel och svänger henne innåt med den FEL, FEL , FEL, det är ju det hon vill att jag ska gör a så hon slipper jobba. Nä jag måste släppa på innertygeln, hålla stödet kvar på yttertygeln och jobba med ytterskänkeln för att få henne på volten igen och ändra min överdel i riktning mot volten... Svårt... Mycket att tänka på men det ska väl sitta nån gång... Just nu är jag bara rädd att jag ska få en omöjlig häst som är tungriden och tjurig...


Sen fick vi göra en annan övning där Pernilla ställde ut 4 koner i form av en fyrkant. Nu skulle jag testa att göra bakdelsvändnig med henne. Kom ihåg då jag gjorde det med Nero och vi rev varenda kon, mosade dom totalt. Få se vad som händer nu då...

I vänster varv gick det jättebra, bara jag fick till det själv med farten och min kropp. Då jag väl forstod att vi inte skulle rusa in i övningen utan att det faktiskt fick gå sakta så gick allt bra. Vi nästan stannade vid varje kon och så vände jag för ytterskänkel och det kändes faktiskt hur hon gjorde rätt, det blev nästan lite överkurs i det varvet.

I höger då, hur gick det där. hummm jo där var det inte lika lätt... Vi svävade ut från fyrkanten många gånger men till slut så fick vi till några, eller var det bara en, efter några ner mejade koner. Jag var då helt slut i min vänstra fotled och hade inget stöd från den på slutet men lektionen var nästan slut så det var bara att pina sig igenom. Vi fick avsluta med att trava piggt framåt på fyrkanten så att det blev ett lyckat avslut för Smira :)


Phuu så jobbig lektion. men som vanligt rolig lektion...

Av Weea - 6 februari 2010 18:30

Idag så lånade Gabriell Smira och de skulle ut i djupsnön och pulsa runt där nere hos Gabriell. Men det blev för tung gått där så de tog rundan runt byn istället. Allt hade gått bra.


Idag så ska en kompis komma och slunga i paddocken, det blir superbra, så att det går att rida där igen. Hoppas bara att han kommer in mellan pinnarna.



Hej igen! Jo det hade gått jättebra, nu är det slungat och ridbart så nu kan vi ta lektioner igen :)



Tack för hjälpen...

Av Weea - 5 februari 2010 16:30

Idag så följde min sambo mig ner till Smira. Vi tog sonen i barnvagnen och Smira i grimma och gick en promis på gång och cykelvägen. Smira tyckte inte att det var så kul. Att rida henne efter den har gått bra men att leda verkar vara en helt annan sak. Hon var inte alls bekväm. När vi gick bortot gick det skapligt, bara hon fick stanna och lyssna lite vad det var som kom bakom henne och det var full trafik och snörök så det var jobbigt för henne. Då vi gick tillbaka så började hon trippa på och ville inte alls gå i min takt, det blev några snurrningar runt mig. Inte förrens vi kom in en bit på byvägen som hon blev lite lugnare.


Det kanske är nått jag bör träna med henne...

Ovido - Quiz & Flashcards