Direktlänk till inlägg 19 december 2010

Äntligen en ridlektion.

Av Weea - 19 december 2010 20:01

 Vädret har varit emot oss hästmänniskor, tycker jag iaf.

Det har varit riktigt kallt ute länge nu och jag tar mig inte riktigt ut då om jag inte måste .

-18 är lite för kallt för mig och det har varit kallare än så, i tisdags så var det   -28 och jag tyckte riktigt synd om O då han var tvungen att gå till skolbussen. Jag tog inte ut nån bil den dagen och i torsd upptäckte jag att jag var utan luft i ena framhjulet iallafall, så det var till att hålla sig hemma tills P kom hem.


I fredags så var G ut med Smira tillsammans med A och hennes två pållar, det blev lite miljöträning efter vägen. G gick med henne för hon är lite sprattig efter vägen nu igen. Inte så konstigt med tanke på all snö som kommit och dubbdäcken som låter konstigt efter vägen.

Svägerskan sa att hennes hund (den stora stygga rottisen   ) inte alls tyckte om dubbdäcken så det lär väll va samma för hästar oxå antar jag.


Igår så tog G med sig Smira till paddocken även då tilsammans med A och Nero, de spårade upp lite spår där efter all snö så att inte Monsun skulle försvinna helt under snön.


    


Det hade varit rejält jobbigt för dom. Det är så kall snö så att den packas inte så bra för tillfället.

G sa att Smira hade varit pigg och de hade travat på och även tagit lite galopp. Hon var rejält skuttig i galoppen, som hon brukar va, men att hon hade lugnat sig efter ett tag.


Idag så tog jag en lektion med Smira gumman.

Jag var klar i tid så att jag hann värma upp henne lite innan P kom.

Jag kom till och med upp på henne själv.

Fast hon tjorvade lite med mig då jag skulle hoppa upp för jag använde pallen och jag vill att hon ska kunna ställa sig bredvid den utan att jag ska flytta på pallen. Så fort jag klivit upp på pallen så går hon iväg två tre steg och jag når henne inte. Så brukar vi få hålla på ett tag då vi är själva men tillslut så står hon stilla :D

Hon är ju sååå duktig igentligen på det men hon knallar gärna iväg så fort man satt sig och det vill jag inte att hon ska göra.

  Men upp kom jag idag.


Även fast att de hade spårat upp lite igår ( el ganska mkt igår) så var det väldigt tung gått.

Men jag red lite där det var djupare snö just för att hon inte skulle orka hitta på nått bus och allt gick bra.

Vi gjorde lite volter hit och dit och även lite trav hann vi med innan P kom.


Jag fick börja lektionen med att rida på ospårat spår innanför 4-kanten just för att jag ska kunna ha Smira rak och för att spåra upp lite mer åt Monsun senare ;) så två flugor i en smäll där.

Det var svårt att hålla Smira på det spår jag ville, hon drogs gärna ut mot det spårade spåret.

Jag gjorde det även i trav, i båda varven oxå.


Sen fick jag jobba på volten med att ställa henne rätt, hålla koll på den yttre bogen som gärna faller ut, jag kommer ha rejält ont i höger ben imorgon för jag fick jobba mkt med den skänkeln. Jag fick minska och öka volten och även göra det i trav.


Självklar så tyckte P att vi skulle utnyttja snön och ta en galoppfattning oxå så jag fick göra i vänster varv för att Smira har det lite lättare i det varvet. Det är väldigt länge sen jag galopperade med henne nu och hon har varit lite busig i galoppfattningen nu ett tag.

Jag tog galoppen på ena kortsidan och Smira gjorde rejäla benlyft då det var så mkt snö så den första fattningen blev rejält skumpig.

Andra fattningen gick bättre, vi kom ut på spåret lite lättare och hon var taggade på det hon skulle göra.

3e försöket gick riktigt bra, då skulle jag inte hjälpa till med rösten utan bara sätta mig ner och ta fattningen som man gör på en skolad häst och det gick hur bra som helst. Men jag har svårt för att sätta mig ner, jag kommer på mig själv att jag halvstår fortfarande. Så det blir nästa utmaning då vi har tränat upp fattningarna igen.


Vi fick avsluta med att hitta formen på volten igen och Smira sökte sig ner mot bettet så fint så hon fick klapp och lång tygel efter det.


Kan inget annat säga att hon är så super rolig att rida mitt lilla monster, man vet aldrig vad som händer, men inga elakheter kommer ur henne iaf.


Så nu sitter jag här och funderar på om jag ska våga att hänga med ett gäng härifrån och åka till ett ridhus för att ha en heldag där med lektioner.

Min häst har aldrig varit i ett ridhus förut!!!!!

Ska jag våga detta.


Jag är medlem i ett hästsportlag i en by i närheten och de ska hyra in en buss som ska köra dit våra hästar, låter hur kul som helst men ska

JAG

våga detta...

Min trygga pelar kommer inte att vara med och hjälpa mig denna gång för hon jobbar :(  , fast hade hon varit ledig så hade hon kommit med sin pålla oxå så det är lite synd för henne.

Men däremot så ska A och hennes dotter E med så de får hjälpa mig och jag stöter på problem.


Så JA jag ska nog med,




tror jag....


  








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards