Alla inlägg den 2 juni 2010

Av Weea - 2 juni 2010 21:10

Så!

Nu har jag varit ut och longerat lite, jag blev nog borta

i 1 och en halv timme.

Det blev lite mer än vad jag hade tänkt :D


Jag longerade först lite åt båda varven för att värma upp henne.

Jag märkte oxå att hon inte alls ville veta vad "Saaaaktaaa" betyder...

hon ville bara trava på då jag sa saaaktaa, men det är väl för att jag inte har longerat så mkt på slutet.


Sen gick vi till en annan del av paddocken där det låg bommar kvar på marken

och så la jag ut två st med en halv månes mellanrum. Jag skrittade henne över först och sen i trav och även i galopp. Hon fick koncentrera sig på bommarna och på att lyssna, det behövde hon.

Jag gjorde det i båda varven och sen så fick det vara bra med longeringen. Sen så satte jag på tyglarna och försökte flytta henne från backen.

Men jag vet ju inte riktigt hur man gör det, men jag försökte.

Jag höll i tyglarna och la ena handen mot Smira och flyttade bakbenen runt frambenen. Och hon flyttade ganska bra. Men jag märkte själv att jag var försiktig eftersom jag inte var säker på om jag gjorde rätt. Sen gjorde jag samma på andra sidan.

Sen fick det vara bra för i dag i paddocken.

Jag passade oxå på att gå ut en sväng i byn som är så "farlig" nu då Smira var så lugn. Vi gick hem till mig och gick över diket och mot vår baksida :) Hundarna skällde och Smira tog det lugnt *L* Så skönt.

På tillbaka vägen så sprang jag bredvid henne och stannade tvärt för att göra henne uppmärksam på mig och det gick bra *L*

Men då vi kom halv vägs så spanade hon mot grannens hästar och hon stelnade till och tappade koncentrationen och gnäggade till svar. Jag fya hon och sprang med henne och stannade och sen fick hon backa för att hålla lite mer koll på mig igen.

Var det rätt el fel, ja det vet jag inte men det funkade denna gång.

När vi kom ner till hagen så travade vi på lite mer och stannade till skritt för att sen trava lite. Gjorde så några vändor fram och tillbaka och hon lyssnade bra, go gumman min :)

  

Av Weea - 2 juni 2010 19:04

Nu så har vi varit och tittat till den ena

sommarhagen :)

Den såg riktigt mumsig ut med mkt gott gräs.

Vi ska väl flytta dit dom på söndag kväll el måndag.

Just nu går de över dagen och betar i en annan hage

men där har vi ingen el på än så vi vågar inte ha dom där över natten.


Vi (Min kära man, jag och A) drog lite eltråd och bankade

ner lite stolpar som stod på sne.

Så nu snart så är den klar.

Det fattades lite tråd bara.

Men det är snart fixat.


Skulle egentligen ha gjort nått med Smira men orkar inte,

jag tar det imorgon, enklast så.

Då ska de andra ha lektion så då kan jag

longera Smira i ena hagen under tiden.

Pongo blir ju så upprörd då jag tar ut Smira och han måste stå kvar.

Så det har varit riktigt mycket ledande hit och dit då man ska ta sig ut *L*

Men på söndag tror jag det var så ska Pongo på semester *L*


Nä ska gå ner nu och longera henne lite. Annars blir det ju inte gjort.



Ovido - Quiz & Flashcards