Alla inlägg under juli 2008

Av Weea - 30 juli 2008 17:54

Nu äntligen har jag kommit på vad Krem Maggan ska få kallas nu då hon har lämnat travarlivet


Namnet blir SMIRA *L*  Tjusigt va. . .

Av Weea - 28 juli 2008 17:48

Jaha nu får vi se hur detta går. Kom ner efter jobbet och såg hur "Maggan" ställde sig i misstänksam position för brunst, ja mkt riktigt hon har börjat brunsta. Hon kissade lite väl mkt medans jag var nere hos henne och Pongo var väldigt intresserad. Tur är att den andre hingsten Freddy har fått gått hem till sig. Nu är det bara Nero som blir lite lidande av att Pongo är helt upp i tok.


Få se hur det går med Maggan nu då hon är i brunst, om hon blir bitchig.


Av Weea - 27 juli 2008 17:16

Oj så stel jag var och så nervös jag var, som en träpinne på "Maggans" rygg( har inte bestämt ännu vad hon ska få heta) Det var ju bara 4:e gången som någon satt på hennes rygg.

Min tränare sa att jag inte skulle sitta med all tyngd i sadeln utan lägg all tyngd i på stigbyglarna istället och halv sitta i sadeln på nått sätt. jag skulle även ha lite längre tygel, släppa lite på kontrollen med "hårda" tyglar.

Jag hade svårt att slappna av.


Det blev inte bara en lugn skritt lektion utan hon ville att jag skulle TRAVA med :o det var jag inte beredd på. Vi lindade ett grimmskaftet runt hennes hals så att jag kunde hålla balansen i remmen istället för i tyglarna. Det gav mig faktiskt lite bättre balans, den ska jag alltid ha :)   . Jag skulle även luta mig lite framåt då jag ger skenkel för trav så att jag inte skulle tappa balans och dunsa ner i sadeln, lättare sagt än gjort det... Jag travade på långsidorna av vår paddock. Det gick ju faktiskt men jag hade ingen känsla för travet kändes som att jag var nybörjare. Jag ramlade iaf inte av :)


Men jag får vara helt nöjd med mig själv att jag faktiskt klarade en lektion med henne. Hon var jätteduktig. Det roliga med henne är att man behöver nästan inte driva henne något framåt, behöver nästan bara tänka framåt så går hon på, supermysig.



Av Weea - 20 juli 2008 16:47

Oj vad fort denna vecka har gått. Den har både gått upp och ner. Det är tur att jag har bra grannar och en fin vän som hjälper mig, min Kattis.


Min sambo har varit på en fiskeresa och han visste inget om att jag hade tagit hem en häst, men han var helt med på att jag har kollat efter en och kanske vill köpa en så småningom. Det blev en liten chock för honom då han kom hem i fredags och såg att det var en till häst i hagen. Han tyckte att hon var fin och super snäll, men han blev lite små nervös då jag sa att hon bara var riden en gång innan Kattis provred henne.


Jag har mest tränat henne i att bli van att jag tar på henne och tar hand om henne nu. Hon är hur lugn som helst men blir lite stressad då jag leder henne ut i byn där vi bor. Det är ju så mkt nya ljud och BARN vilka små monster det är, hundar, bilar oj så farliga då måste vi springa på lite då bilar kommer. *L* Det krävs lite miljöträning här, det är tur att hon är mycket nyfiken.


Igår slog vi till och hade lektion med henne. Vi har en tränare som kommer hit ungefär varannan vecka nu under sommaren. Hon fick lära mig hur jag ska longera henne. Det gick jättebra fast hon är svår att få stopp på. Hon är ju trots allt tränade för att trava (nordsvensk travare) och trava det kan hon *L*


Nästa söndag ska jag ta ridlektion på henne. Bäst att jag tar och kliver upp på hennes rygg innan. :O  (Hälp)



Av Weea - 13 juli 2008 16:15

Iväg det bar tidigt på morgonen för att hämta Krem Maggan som hon heter (men det namnet kommer jag inte att använd)

När vi kom fram så stod Krem Maggan i boxen och väntade, tjejen som hade ridit hennen en gång var där för att hjälpa till med sadlingen.

Kattis, min testpilot, hoppade upp på ryggen och de gick iväg som om Maggan inte hade gjort något annat. Det var kul att se.  Hela ridturen gick bra och jag bara ville ha henne. Kanske är hon lite liten för mig men hon är ju dock bara tre år så hon växer ju ännu. Kattis tyckte att hon var helmysig.

Jag bestämde att jag skulle prova en månad iaf. 

 Mannen som äger henne ville att vi skulle komma därifrån så fort som möjligt för han tyckte nog att det var jobbigt att se henne fara. Jag höll knappt på att hinna ge honom mitt mobilnr och adress. Han måste lita fullständigt på mig.


Ägaren hade stoppat bomull i öronen så att hon skulle hålla sig lugn under resan hem. Resan gick fint och det är tur att jag har min brors fru Kattis med mig för jag var helt upp i tok.


Igår hade jag stakat ut en hage bredvid Nero (är en nordlansdhäst, valack) och Pongo( är en blandning mellan skettis och ?, hingst), det står även en annan hingst där tillfälligt vid namn Freddy (fjording) men det är med Nero och Pongo som hon kommer att tillbringa sina dagar med.


Väl framme så fick Kattis lasta av och leda ner henne mot de andra för jag är ju en liten fegis innan jag har lärt känna en häst. Killaran blev ju heltokig då det kom en ny brud till hagen bredvid. "Maggan" hon ställde sig för att äta på en gång och ignorerade killarna.


Vi gick hem för att äta lite och prata och slappna av lite... Kattis blev tvungen att fara hem så där blev jag själv helt plötsligt :(


Vi hade behållit bomullen en stund i öronen så att hon inte skulle bli allt för rädd. Senare på dagen så började det regna och jag kom på att jag kanske måste ta bort bomullen. Med lite hög puls gick jag in i hagen för att sätta på henne grimman så att jag kunde hålla henne medans jag krafsade runt i öronen. Hon tyckte inte att det var speciellt roligt och började slänga med huvudet ganska ordentligt och jag började tveka, vad har jag get mig in på??? Men jag fick ut bomullen och alla överlevde :) Gjorde inget mer med henne idag, lämnade henne ifred så att hon fick titta runt i lugn och ro ( om det nu går för de gnäggande hingstarna bredvid)




Suck idag är den sista dagen på min semester, bra planerat va??? Ta hem en häst och måst jobba hela dagarna. tur det är sommar


Av Weea - 12 juli 2008 16:11

Hej, här börjar mitt nya liv.


Efter att ha haft en ganska jobbig period i mitt liv så ville jag göra något nytt, nått som jag har drömt om väldigt länge men aldrig vågat tro att jag klarar av. En egen häst.

Det blev ett ganska hastigt beslut och ett intensivt letande efter rätt häst. min sambo var helt med på noterna att jag behövde något roligt att syssla med.


Min dröm häst är en valack på trygga 13 år *L* Jag har alltid sagt nej tack till ett sto och Aldrig i livet till en hingst.


Jag kollade på olika sidor på internet efter fina nordsvensa valackar och det fanns några att välja mellan.


Jag och min brors fru Kattis, som skulle hjälpa mig, for iväg för att titta på en tjusig nordis. Han var jättefin och verkade snäll, men ganska otränad och fet. Men det går ju att göra något åt. Tyvärr blev priset lite för dyrt.


Hem det bar och kolla efter fler.


Kattis var på mig flera gånger att hon sett en fint sto utanför Sundsvall, nej sa jag men kunde ändå inte släppa den tanken. Ett sto på 3 år vilken trygghet finns det i den :) inte direkt vad jag har kunskap till heller.


Vi for iaf iväg och kollade på stoet och hon var hur trevlig som helst. Ägaren sa att jag kunde få låna henne 1 månad och sedan bestämma mig. Vi kom överens på att jag skulle höra av mig i veckan som kommer.


Jag och Kattis for till Hööks för att shoppa och innan vi kom dit så var jag ganska säker på att jag ville prova så jag ringde han på en gång och undrade om vi fick komma och provrida henne ev ta med henne om allt gick bra. det var helt ok för honom.


Ja jag kan säga att det inte blev mkt sovet den natten, ganska nervös var jag. Men det skulle bli spännande.


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards