Direktlänk till inlägg 9 december 2010

Ojojoj

Av Weea - 9 december 2010 20:15

 Såååå kul, sååååå kul så kul.... Har haft en ridlektion ikväll, hade den tillsammans med A och Nero :)

Vi jobbade med ridvägar och hade bommar som hjälp, så att vi skulle se vägen lättare på volten och serpentinen...


Vi fick börja med att rida på 4-kanten och tänka på hörnplaceringen och sen vända snett igenom, ha hästen rak och sen tänka på hörnplaceringen igen.

Gick ganska bra då Smira lugnade sig och kom in i arbets tänket...

Sen tog vi det även i travet, hon ville gärna rusa iväg så jag fick hela tiden tänka på att lugna henne och få mer kraft i bakbenen istället.


Sen fick vi gå in på en stor volt där det låg 4 bommar jämnt fördelat.

Vi red först på en volt där vi skulle placera hästen i mitten av bommen och sen ökade vi och minskade vart annat i skritt och sen även i trav i båda hållen :)

Där tyckte jag att Smira skötte sig jättefint, hon hade lite svårt med att bedöma om hon kunde trava över el om hon måste hoppa ett stort skutt över bommarna *skratt* de låg ju bara på market, tydligen tillräkligt högt.

Några ggr berodde det väl på mig att jag inte riktigt höll igång bakbenen på henne, men de flesta ggr var det faktiskt hon som såg tokigt.


Efter övningen så gick vi till P för att få höra den sista övning och Smira frustade för fulla muggar, jättebra det ju.


Vi skulle rida på tre serpentiner som skulle vara jämnlika, tänka på att vi böjer hästen på böjt spår och har de rak på rakt spår. Hur svårt kan det va :p

Vi skulle göra det i trav så jag satte igång på engång och Smira trodde helt säkert att vi skulle galoppera vid varje hörn, suck, jag fick ta flera volter innan övningen för att lugna henne och för att jag skulle komma tillbaka med känslan hur man rider häst!!! Jag fick inte till några jämna serpentiner, jag höll inte takten jag tog inga förhållningar, Smira fick små skutta över bommarna och det blev ingen takt alls... *skratt* (ja jag kan skratta åt det, jag måste skratta åt det, för jag blir så less på mig själv att jag spänner mig så fort Smira blir så där envis och jag glömmer RIDA henne)

Men jag tror kanske att vi fick till några serpentiner innan slutet då jag började komma på att jag måste RIDA henne för att hon ska lugna sig...


Superkul lektion, väl behövlig och behaglig temperatur.

Det var som sagt länge sen jag red och det har varit så kallt stundvis,

så dessa dagar då det har varit uppåt 18- 20 minus så behöver jag ju inte ha så dåligt samvete till min pålla...

Goa pålla...


  



  


  






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards