Alla inlägg under september 2008

Av Weea - 30 september 2008 18:00



                                Grattis!

 

Idag då jag var på jobbet så fick man hjärtat i halsgroppen. De hade sagt att det var ett antal hästar lös på vägen där jag bor, HJÄLP!!!. Jag fick tillslut tag på en granne som såg att våra hästar stod kvar så snällt, däremot så var det en annans grannes hästar som var på upptäcksfärd, men allt gick bra. De kom hem oskadda.

 

Grattis till mig...

 

I kväll så var jag och Angela ut en sväng i paddocken. Jag fortsatte med att träna på den sista lektionens övningar och hon gick bra hela tiden.

 

Nu måste jag börja tänka på hur jag sitter i sadeln, det känns som att jag fortfarande sitter på ett "ägg" som inte får gå sönder. Jag måste komma ner i sadeln... Men hur... Jag spänner mig för mkt, inte bra.

Av Weea - 29 september 2008 17:30

        

                                 Longering.

 

I går så var jag ner till Smira och longerade henne. Mjuka upp henne efter lektionen i lördags. Det gick iaf jättebra, hon tog galoppen i båda varven.

 

Idag så longerade jag Smira igen. Galoppen i vänster varv funkade bra idag men inte i höger. Det turas om lite om vilket varv som krångla. Hon kändes trött idag.

Av Weea - 27 september 2008 14:00

  

                          Lektion!

 

Då var det dax igen :) spännande, vad ska vi göra denna gång... Vi hade lektionen efter Nero   (hur ska det gå, Smira vill ju gärna gå med honom tillbaka) Då jag satte mig upp så började hon. Hon höll nog på i 5 minuter bara med att vara okoncentrerad och gjorde sina små hopp så att jag studsade för fullt i sadeln. Fast jag tyckte det var en evighet tills hon lugnade ner sig. Men hon blev lugn, det trodde jag inte jag var berädd på att hoppa av och överlåta henne till Pernilla. Men nä jag måste ju klara det här så jag satt kvar och resten av lektionen gic jättebra.

 

Idag fick vi börja med att skritta i fyra serpentiner åt båda hållen för att mjuka upp smira och göra så att hon lyssnade. Vi fortsatte sen med att trava. Jag skulle trava henne ca 2 meter innanför spåret och på mitten av långsidan skulle jag flytta henne utåt mot spåret med hjälp av inner skänkeln  och ledande tygeltag. Sen så gjorde vi en annan övning där jag skulle trava i 3 serpentinbågar.

 

 Pernilla tycker att Smira såg väldigt balanserad och fin ut idag. Kul.

 

Allt gick bra, det känns skönt nu att jag bestämde mig för att sitta kvar på henne...

So long...

Av Weea - 23 september 2008 20:45



                             Ridning.

 

Iadg så bär det av ut igen. Endast idag som Angela kunde följa med oss ut. Jag började med longering, inte bara för att träna lite galopp utan även för att hon ska lugna ner sig lite. Men idag kändes hon trött och seg, det är inte allt för ofta som hon känns så. Hon ville inte alls ta galoppen, blev bara en ökning i travet. Hon fick avsluta med longeringen med ett lyckat tempo i trav istället. Kan inte vara på topp jämt. Sen hoppade jag upp på henne och red en stund, vi gjorde lite övningar i trav men hon var trött. Allt gick iaf bra.

 

Hejsvejs...

   

 Nero och Smira.

 

Nero vill ha lite mat av Smira men det får han inte, hon delar minsan inte med sig

Av Weea - 21 september 2008 12:15



                            Lite longering igen.

 

Tänkte att jag skulle longera henne idag igen. Jag satte också på henne sadeln idag iafll jag ska rida   

 

Allt gick galant i longeringen, hon tog galoppen i båda varven   Yes hon förstår mig...

 

Så då hon skötte sig så fint så hoppade jag upp i sadeln och hon fortsatte att sköta sig. Hon var lugn och fin i trav och vi gjorde lite övningar som vi hade då det var lektionen sist. Super kul :)

 

Sen efteråt så var vi i vinterhagen och rev ner det gamla vindskyddet, för vi måste bygga ett nytt så att Smira får plats i sin del och Nero å Pongo i sin. De ska ju få gå på lösdrift.

 

 

Av Weea - 18 september 2008 18:00

 

             Galopp träning!

 

Jag måste ju få till galoppen på Smira. Så idag gick jag ner för att träna henne i den. Angela var med och red Nero medans jag longerade Smira.

 

Jag började med att värma upp henne i båda varven i skritt och trav, såg till att hon lyssnade på mig.Hon har lite svårt att förstå då hon ska stå helt stilla. Stilla står hon men svårt att förstå när hon får...

 

Då jag skulle testa galoppen så ökade hon endast travet i vänster varv, kanske var lite dumt att börja i det varvet då hon tar den svårare då. I höger varv så tog hon galoppen nästan ett helt varv   så vi fick avsluta det hela i höger varv med en lyckad omgång :)  

Av Weea - 17 september 2008 16:45



                             Testing.

 

Nä nu var det dax att testa mig själv igen. Idag  tog jag en tur med Smira helt själv.

Medans jag gjorde i ordningen henne så kändes hon lite orolig i kroppen för jag hade ställt in Nero i stallet, det tyckte hon inte om. Hon gjorde inga dumheter utan bara trippade omkring  och kollade efter honom. När vi var klar med sadlingen och gick mot paddocken så började hon, hon stegrade sig och fjantade på lite ute på lägdan, gnäggade efter Nero. Ja blev lite osäker men jag fortsatte, jag ska rida!!!

 

När jag hoppar upp på henne så använder jag en pall för att skona hennes rygg (och kanske :/ för att jag är lite ovig) Så jag ställde henne bredvid den men varje gång jag gick upp på den trampade hon iväg... Jag fick nog ställa tillbaka henne 10 ggr innan hon stod helt stilla så att jag kom upp, skam den som ger sig. Min ridlärare sa till mig att unghästar har svårt att stå stilla bredvid pall, men det ska min kunna :)

 

När jag väl kom upp så kändes hon väldigt pigg och framåt. Varje gång då jag gav skänkel för trav så började hon med sina små "galoppskutt" ,som hon börjat med, och veva runt med huvudet... Men allt gick bra och jag red efter de övningar som jag fick göra på förra lektionen.

 

Det känns väldigt bra nu efteråt då jag har klarat av att gå dit med henne själv och ridit själv. Jag är ju lite feg av mig...

Av Weea - 14 september 2008 19:45

 


                            Longering.

 

Idag har jag longerat Smira. Testade hur hon skulle ta galoppen. Värmde upp henne med skritt och trav först i några varav i både höger och vänster varv. Jag började med att smacka på henne i traven för att se hur hon gjorde, men som är tränad så blev det snabbare trav bara, hon tog ändå några galopp språng i vänster varv. I höger varv så gick det att hålla henne i galopp nästan ett helt varv flera gånger. Så jag bytte varv igen för att se om hon hade fattat galoppen ;P men icke, det gick inte, det blev bara snabbare trav igen.

 

Jobbigt för mina armar blev det iaf.

 

Men det blev ju ändå en lyckad omgång :) fick ju henne att galoppera lite. Bara att öva på...

Ovido - Quiz & Flashcards