Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Lektion.

Av Weea - 17 november 2010 20:00

 Idag hade jag lektion.

Jag fick lite tajt om tid eftersom jag var tvungen att vänta in sambon så han kunde ta Gustav innan jag gick ner.


Skyndade mig ner och gjorde i ordning Smira så att jag skulle ha i tid och hinna plocka undan de bommar som låg kvar i snön.

Jag blev klar så jag hade en kvart till godo, plockade undan och sen hoppade jag upp på Smira. Tänkte för mig själv att jag måste ju våga sitta på henne då jag är själv där inne igen, det är ju så länge sen jag red henne helt ensam.

Fick flytta om henne några gånger bredvid pallen men tillslut så stod hon stilla och jag kunde kliva upp på henne.

Hon stod stilla oxå tills jag satt mig ner och det var ju bra, men då jag försökte ta stigbygeln så gick hon på så att jag fick stanna henne några gånger (det var lite svårt att att få in skon i de nu försmåa stigbyglarn, måste köpa ett par större till vinterskorna)


Hon kändes ganska lugn så det var skönt, men jag tänkte bara skritta henne tills P kommer.

Vi gick på och gjorde lite serpentiner och volter huller om buller.

Efter ett tag så började jag att jobba henne på en stor volt i båda varven och det kändes som att Smira inte gick på helt bra med ena bakbenet. Men jag blev ändå osäker på om hon hade ont el om det var så för att hon inte ville jobba och spände sig istället.

 Kollade på klockan och tiden var dax för lektion men ingen P syndes till.

Hon kom efter ett tag, hon hade ju skickat ett sms men jag hade inte med mig mobilen men Smira blev ju ordentligt uppvärmd iaf.


Idag så la P ut bommar som jag skulle jobba på i volten eftersom jag har problem att hålla volten så ska de hjälpa mig nu.

Och ja jag fick verkligen kämpa i båda varven med att försöka hålla mig på rätt ställen och rätt strl på volten för att klara detta. Det var svårare i vä varv med att ställa henne rätt och lite lättare i hö varv.

Jag kom oftast bra in på volten över bommarna men slutade fel på den sista om jag ens kom över den el om vi hade helt hamnat utanför *skratt*

Hon sköt ut bogen och bara stack iväg ifrån mig.

Hon hade även verkliga problem med att lyfta på benen, vet inte hur många gånger hon halkade och snubblade över dessafyra bommar som låg helt stilla där på marken.

Jag gjorde samma övning i både skritt och trav och vi hann bara med denna övning eftersom jag inte klarade den så bra denna gång.


På slutet så såg P att det kom tillbaka det jag kände ibörjan med att Smira gick konstigt och att jag skulle hålla koll på det imorgon och några dagar framöver.

Så imorgon blir det till att skritta av Smira bara.


Idag blev jag lite irriterad på Smira och jag blev irriterad på mig att det inte gick nå bra med att hålla henne där hon ska vara. Hon har kommit på att hon kommer undan några sekunder från jobbet om hon drar iväg med mig och kliver ut från volten, jag orkar inte hålla emot henne med ytterskänkeln.

Jag har alltid trott att om jag drar för hårt i tygeln eller säger till henne för hårt/för mkt med piskan så kommer jag att förstöra henne *skratt*

att jag kommer göra henne okänslig.

Men P har försökt att få mig att förstå att man inte "förstör" henne bara för att man säger till ordentligt en till tre gånger under ett ridtillfälle. Risken till att förstöra hästen kommer om man bara drar och drar i tygeln och aldrig ger eftergift eller rappar med piskan stup i ett.

Så jag kanske inte behöver vara rädd för det då, P hade velat att jag skulle säga till Smira fler gånger än vad jag gör under denna tid jag haft henne då hon fjantar på så mkt nu då jag rider henne, hehehe.


Idag så sa jag faktiskt till henne någon gång och en rejält, och efter den gången så lyssnade hon faktiskt bra :o då fick vi till några bra volter och hon smet inte iväg nått.


Jag måste tuffa till mig.

Jag kände oxå även denna gång att hon var på väg att sparka bakut men det kom inget märkvärdigt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards