Alla inlägg under juli 2010

Av Weea - 28 juli 2010 21:41

 Då har jag haft en lektion igen.

Det är väl underbart då man är så glad efter att man har gjort nått ansträngande.

Så roligt att rida då allt går bra och det går framåt :)


Idag hade jag ett dressyrpass

Jag fick börja med att trava igång henne på 4kanten några varv för att sen ta in henne på volten.

På volten fick jag först jobba henne med tempoväxling i travet, korta upp så att hon nästan travade på stället och sen öka på en gång. Hon är ju inte så stark i sig själv på det sättet ännu så det gällde att vara drivande med benen, vilket jag inte heller har styrkan för *L*

Men vi fick till några växlingar. Gjorde så i båda varven.


Sen efter det så skulle jag ta några galoppfattningar där jag skulle försöka korta upp den så att hon fick jobba in den med.

Jag tog galoppen i ena hörnet och fick henne att gå på först för att sedan korta den och jobba mkt med skänklarna. Hon är inte alls så stark i den så där får jag nöja mig med att hon tar några steg.

Gjorde det i båda varven.

Idag jobbade hon bättre i vänster galopp än i höger...


Sen tog vi lite mer jobb på volten i trav med att öka och minska volten. Det tog några varv innan Smira förstod att det var på volten vi skulle vara kvar för hon trodde vi skulle galoppera *L* men till slut fick jag ordning på henne och hon lyssnade bra och gjorde det jag ville :)


Sen fick jag göra en till övning i galoppen och det var att fatta galopp i det andra hörnet som vi brukar ta i, bara för att lära henne att man faktiskt kan ta galopp på andra ställen med.

Även det funkade ganska bra, hon stegade väl iväg några steg innan hon tog galopp.

Gjorde det två ggr åt båda hållen.


Avslutade med att trava ner henne på volten och sen tog jag några varv i skritt för att se om hon vill jobba ner mot bettet. Men det där "suget" mot bettet det kännde då inte jag, tillslut fick P komma och hjälpa mig med att ta innertygeln och jobba med mig. Men jag såg hur hon tog tag i tygeln och jag är lite för snäll i mina tygeltag ser jag. Så rädd att göra henne okänslig. Fast jag tänker nog fel, tyvärr.Måste bättra mig på det.


Känns bra att ha tagit en lektion där jag faktiskt fick nått att jobba henne med utan ridläraren. Där jag kan känna själv att jag faktiskt gör rätt el fel *L*

Då ja ska flytta henne för skänkeln eller be henne att jobba ner mot bettet, det har jag ingen känsla för alls ännu.

Men att jobba henne med tempoväxlingar i travet och även snart i galoppen det kan jag faktiskt göra utan att göra allt för stora fel *L*

Så nu är det bara att sätta igång med det.


OBS! Om det är alldelles för tokigt skrivet eller flera bokstäver som saknads så är det nått krångel med min dator :( Den stannar upp och innan jag har märkt det så har jag ju skrivit flera ord. Men jag tror jag har rättat det mesta...



Av Weea - 28 juli 2010 14:44

 Efter värme och sol i flera dagar/veckor så kom regnet.

I söndags så regnade det hela dagen...

Så att vara i paddocken gick inte.


På måndagen så regnade det lite vart annat, men paddocken var lerig

är jag kom ner till Smira så hade ena bakskon lossnat.

Då kom jag på igen vad bra det är om man hade lite grejor för allt möjligt.

Jag har ingen hov tång alls.

Jag och min sambo höl på med lite av varje men fick inte lös den och Smira är inte alltid så medgörlig när det gäller skorna.

Som tur är så har vi en snäll granne uppe i byn som jag ringde till och han hade gejor och kom ner för att hjälpa oss.

Så nu är hon skolös på ena bakhoven.

Så nu är det bara paddocken som gäller fram tills hon blir verkad.

Förresten så håller de på med byvägen så jag är inte alls road av att rida ut på den nu med massa lastbilar och traktorer.


 I tisdags kom en tjej hit för att rida Smira, hon kanske ska hjälpa mig att motionera Smira ute nån gång ibland.

Hon red henne lite i padddocken idag igen för att lära känna henne lite mer.

Smira såg lite trött ut för värmen har kommit åter.


Hon såg inte påverkad av att hon saknade ena skon så idag tänker jag ta en lektion med henne.

Återkommer med hur det gick senare.

Av Weea - 21 juli 2010 12:59

    Jag har bara inte orkat skriva något sen i lördags.

Jag var så trött i söndags och sen kom det sthlm besök som har hållit mig sysselsat.

Smira har fått vilat och jag ska frsöka ta ut henne imorgon, hon har gjort sig förtjänt av lite vila.

 Lägret var superkul och vi red två pass om dagen, ett dressyr och ett "hopp" pass. Fast hopp och hopp vet jag inte om vi med unghästarna hade. Lite mer dressyr med hinder ;)

Vi hade oxå två teori pass / dag med.

 Lite kort tänkte jag lägga ut på Smira och mig iaf, på de andra får jag ju inte lägga ut om jag inte frågat så de behåller jag för mig själv :)

Bilderna är inte så vackra då det är stekande sol och jobbigt.

Men ni behöver ju inte kolla på mitt ansikte ;)


Här jobbar vi på dressyren, svettigt...

  


Här tränar vi på galoppen...


Ett litet hopp. Inte så lätt att

hoppa då inte matte kan heller...

  


Välförtjänt vila efter lördagens båda pass :)

  


Söndagen...

Lite förflyttning på långsidan, bakbenen går innanför spåret.

Hon var riktigt duktig bara jag förstod hur jag skulle göra.

Hon ville gärna backa ur då hon inte förstod och då jag höll för hårt i tygeln.

 


Lika dant på andra långsidan åt andra hållet. Där fanns en "jättestor" pöl

som man inte kunde gå över, kan ju simma en stor gädda där i.

Hon backade så fort vi kom till pölen *L*

    


Lite hinder först på marken att trava över och sen göra en volt tillbaka och över igen och vidare till nästa hinder. Tre st efter varann att göra lika dant över.

   


 Här kommer ett litet hopp som jvi la en volt efter och hoppade igen, sen blev det två lika hinder efter det.

Till sist hoppade vi alla re utan volt.

Jättekul :D


Lilla underbara gumman.

    


På söndagen efter alla lektioner så hjälpte Kattis och broder med att ta hem Smira medans vi hade avslutande prat och kaffe med dopp ;)

Tack för hjälpen i helgen :)


Av Weea - 17 juli 2010 22:52

Vad var det att vara nervös för?

Vilken underbar häst jag har :)

Hon var ju hur lugn som helst.


Vi var 9 st anmälda på lägret, uppdelad på 3 grupper i dressyren och 2 grupper i hoppningen.

 Jag red i grupp tre och fick naturligtvis det hetaste passet att rida i, +30 var det iaf. Kan säga att vi var lite svettiga efter passet.

Smira lyssnade på mig hela tiden. Det som hade kunde va bättre var lite mer fart i travet. Men jag var nöjd ändå.

Efter lunch så hade vi teori och sen lite hoppning.

Även då var det stekande sol.

Vi jobbade med hinder på ett "timglas"

Väldigt rolig övning.

Smira var duktig här med. Vi hoppade lite smått så jag är nöjd. Jag var inte rädd heller efter fallet som jag roade mig med förra söndagen :) så det kändes skönt.

Nä jag är super nöjd efter denna dag och har höga förhoppningar om att imorgon blir lika bra. 


Träningsvärken kommer dock att förstöra lite :(


Vi har tagit lite kort men jag har inte kollat genom dom ännu. Kanske det kommer ut en bild på Smiris ;)



Av Weea - 16 juli 2010 23:42

 Så,

nu har jag varit och ridit Smira.


Jag fick sällskap av M och Nero.

Vi tog en tur tillsammans i paddocken.

Då jag kom så hade Smira druckit upp allt vatten, stackare det är så varmt.

Men jag fick låna en hink så nu har hon två, det kan behövas efter vi ridit.

Hovarna var inget problem nu så det var bra. Lite störningar runt oss men det gick bra det med.

Vi sadlade på och gick till paddocken. Jag gick ett varv med Smira där inne och hon verkade lug nu med. Såg att det stod en järnpall vid kanten så jag fick hjälp av M med att putta in rumpan på Smira så att jag kunde hoppa på.

Tack för det M :D


Hon var väldigt trippig i skritten så jag skrittade länge på 4.kanten och på volten och försökte så gott jag kunde med att jobba ner henne och flytta för skänkel. Hon började jollra på lite efter ett tag  så då gjorde jag lite serpentinbågar och efter det så tog jag lite trav med. Hon ville inte gärna gå på framåt så det blev väldigt hackig trav och vingligt för mig. Jag spände mig nog lite för mkt.

Men efter ett tag så hittade båda jag och Smira takten och travade på fint några varv :)

Jag spände mig nog lite ex då det var första gången jag red efter fallet och självklart för att vi var på nytt ställe.

Hon fick lång tygel och klapp efter det, för hon var så duktig.

Hon börjar mer och mer likna en häst för mig istället för ett monster ;)

Hon är go min häst...

Lite svårt med koncentrationen stundvis bara.


Fy så mkt broms det har kommit...

Dom jäklas med våra hästar...


Nä nu ska jag ta och lägga mig så att jag inte försover mig imorgon...

Av Weea - 16 juli 2010 12:30

 Vilken värme.

Kallt på nätterna men het på dagen.


Nu så har jag varit och tittat till Smira på hennes nya ställe för helgen.

Hon hade överlevt natten :)

Jag tog med henne ut och fixade i ordning henne, hon jollrade på med ena framhoven så jag blev tvungen att ta de andra först för att kunna fortsätta med den första och då gick det bra.

Lurade henne lite där ;)

Hon verkade lugn annars.

Jag tog med henne till paddocken för att longera henne en sväng, bara för att se va hon gör.

Vi gick ett varv först i paddocken och sen så satte jag på linan.

Hon gick fint på linan, inga hopp eller tokrusningar. Hon genade lite grann men jag får väl ta det då det var första gången där + att det gick en ståtlig hingst i hagen bredvid ;)

Men hon gjorde inte så stort väsen av det.

Hon tyckte det var lite skumt med trafiken som gick så nära oss men hon tog det med ro ändå.

Då jag skulle fixa henne efteråt så gick det mindre bra för då var de där för att hämta hingsten och Smira ville inte alls veta av mig då han gick förbi.

Så hon fick gå ner till hagen. Jag ska ju titta till henne senare idag med.


Pirrigt,

det börjar närma sig...

Av Weea - 15 juli 2010 23:59

 Idag var Kattis återigen här för att hjälpa mig.

Idag ska vi flytta Smira till dit lägret ska vara i två dagar :) Kul (hoppas jag)


Innan vi for iväg så red Kattis Smira eftersom jag fortfarande har lite ont i höften, det där avfallet var nog inte så bra mot fogarna. Det knakar där inne då man går :s


Hon jobbade Smira mkt med att gå rätt på spåret och att kunna hålla sig innanför det upptrampade spåret.

Det märks vilken dragkraft "spåret" har *L*


Hon fick även trava lite över bommar och hoppa ett litet hinder. Men eftersom inte Smira ville gå riktig där Kattis ville så jobbade hon mer på det och fick flera varv på slutet där hon gick kanonbra. Så det var kul att se, hon försökte inte alls gena nått, inte förens Kattis började tänka på annat så staplade Smira till men kom snabbt tillbaka igen då Kattis började koncentrera sig igen på vad de gjorde och inte på vad de skulle göra

Så eftersom hon gick så bra där så nöjde hon sig med det så att hon fick avsluta fint efter lite bråk i början :)


Efter ridturen så skulle vi lasta henne och fara iväg, Jag gav skaftet till KAttis och sa varsågod till henne *L* Så hon fick lasta henne.

Kattis gick in och Smira efter, tvekade lite men gick sen in, missade helt mig att jag stod där bak bredvid då jag skulle fixa mellanväggen och hon blev rädd och slängde sig bakåt, kom halvvägs ut men Kattis kunde locka in henne igen och jag fixade väggen och stängde luckan. Hon reagerade lite hela tiden och var lite orolig men det gick hur bra som helst.

Under färden som bara var en mil så kändes det att hon stod och stampade lite. Vi stannade två ggr och checkade till henne men hon var lugn.

Väl framme så gick Kattis in och jag öppnade upp, Smira stod faktiskt lugnt kvar tills att Kattis började backa henne och hon tyckte det var svårt att backa ner för rampen *L* men hon fick tillslut ordning på hovarna och gick rakt bak :)

Duktiga gumman.


Då vi gick ner till hagen blev det väl två gånger som hon stelnade till och tappade focus för oss men det gick bra.


Jag hade trott att det skulle bli ännu värre men allt flöt på bra.

Så hon fick lite vatten och sen for vi hem. Hon stod så lugnt och betade. Men gud så brunstig hon blev på en gång. Kissade flera gånger.

Imorgon tänkte jag åka dit på morgonen och longera henne lite. Få se hur det går :/

Hon lär ju springa länge innan hon lyssnar på mig.


Upptäckte oxå att ena hoven hade en spricka :( Hoppas den inte blir värre. Men det känns inte bra om jag måste ta dit hovis nu då hon är på ett okännt ställe då hon inte tycker om hovis speciellt mkt... Hoppas att den klarar helgen bara.


På lördag smäller det... Så jobbigt.

Vi är 9 el 10 hästar anmälda men vi är nog endast tre som rider åt gången :)

Nä det ska bli kul.

Hoppas jag slipper käka grus bara ;)

Av Weea - 11 juli 2010 17:56

 Aj, aj, aj...

Japp så är det nu, aj aj aj...

Idag har jag haft lektion och jag skulle jobba lite med bommar för att se hur Smira gör då hon ska över dom.

Det var ju inge problem alls.

Efter några varv i trav över bommarna som låg i en hög på båda långsidorna så skulle jag även göra det i galopp.

då kom problemet.... STYRNINGEN!!!

Japp jag skulle ju fortsätta att galoppera över bommarna som låg på marken (två på backen och en i mitten) så det var ju ingen höjd på det hela.

Jag lyckades få henne att galoppera över bommarna några gånger, el kanske bara tre ggr :/

Hon var riktigt svår att få ifrån 4kantsspåret...

Men så skulle jag hålla galoppen varvet runt och gå på igen och det gick ju bra tills efter hindret då Smira svängde fast jag hade bestämt  mig för att rida framåt en bit innan vi svänger.

Så då hon inte var med på noterna så där direkt så tappade jag balansen och flyttade mig mot hennes fördriktning samtidigt som hon ändrade sin nos framåt dit jag ville... Så vad händer, jo det klasiska att jag först hängde utanför sadel mot ena sidan och sen snabbt över och ner på andra sidan... Poff ner i backen, landade på sidan så att arm och höft fick en rejäl smäll, men jag tror att jag är hel förutom ett rejält skrubbsår på underarmen och en förbannat ond höft...

Jag låg en liten stund för att hämta andan för jag var rejält anfådd efter galoppen och kände efter om jag var hel.

 Sen så var det bara att hoppa upp igen och fortsätta lite över bommar fast i travet ;)

Avslutade lektionen med att jag höll mig kvar på Smira.


Att träna på: Att rida Smira innanför spåret och få henne att svänga där jag vill utan att jag förböjer hennes hals.

För att hoppa över bommar har hon inget problem med utan det är suget efter att följa 4kanten som är problemet...


Nä nu tror jag att jag tar semester från henne tills helgen då vi ska ha tantlägret. Jag lär nog inte ta mig upp heller om jag så skulle vilja.


Hon kan behöva villa en stund från paddocken oxå :)

Snälla gumman min, hon gjorde ju trots allt inget fel alls, bara klantiga matte som ingen balans har.


Ovido - Quiz & Flashcards