Direktlänk till inlägg 18 augusti 2010

Lektion.

Av Weea - 18 augusti 2010 23:08

 Japp då var det dags att lägga in lite uppdatering om en sen kvällslektion, det är tur det är skapligt ljust ännu.


Jag och A hade lektion ihop idag så vi hade markarbete med bommar.

Alltid lika kul tycker jag. Roligt med bommar.


Vi fick börja med att trava över några bommar och lägga in några skrittsteg mellan.


  

Det gick bra men jag hade svårt att få ner henne i skritt men ridläraren påminde mig att jag faktiskt kunde använda rösten :) och oj så mkt bättre det gick ;)



Nästa övning så fick vi komma upp på volten och skritta över 4.a bommar

 och försöka hitta rätt spår att hålla hästen i.


  


I skritt så var det ju inga problem men sen i travet oj vad Smira ville gena utåt. I vänster varv så gick det skapligt ändå men i höger varv där pep hon iväg fort som tusan ut från volten och lååångt bort i hörnet hamnade vi nästan innan jag fick kontroll på allt. Det var jag inte alls med på.

Men jag fick peta lite med piskan och jag fick till några varv som fick duga. En riktigt bra övning för mig/oss då jag inte alls har riktigt kontroll på henne ännu och hon gärna vill gå iväg och skjuta ut bogen.


I nästa övning så skulle vi även lägga in lite galopp, pirrigt värre. De ena bommarna låg i en pyramip och var inte alls så hög och de andra 4 låg på marken.


  


Jag försökte fatta galopp i hörnet men det gick inte så jag fick rida på övningen  trav först och så tog jag en galoppfattning på det vanl stället bara för att hon skulle förstå vad det handlade om. Jag provade igen men det gick inte alls så jag fick återigen trava ner till rätta hörnet och ta en galopp. Efter det så hamnade jag bakom Nero och kunde fatta en galopp efter honom och följa efter han så då gick det skapligt, men oj så högt hinder hon trodde att det var *skratt* sen saktade jag av till trav och travade över de andra bommarna. Nästa gång så gick det bättre att ta galoppen och vi gjorde rätt.

Jag tvekade först med att göra övningen då hon halkade hela tiden och snubblade men jag gjorde den iaf. Fick en aha av ridläraren då hon sa att Nero är ju barfota och han halkar ju inget, så det beror ju inte på att det var halt då *L*

I andra varvet så travade vi över de 4 bommarna först och sen fattade jag galoppen och det gick bra och så kom det ett jätteskutt. Hon tog fel galopp men ändrade den efter skuttet. Nästa gång så gick det bättre, men hon travade gärna lite grann med bakbenen. Hon var inte riktigt på hugget.


Så i sista övningen, tror jag iaf, komer inte på nån fler, minnet verkar väldigt kort.

  

Detta var sista öviningen och vi tog den bara mot ena hållet, i vä varv. Den sista bommen var lite upphöjd.

Här så skulle jag komma på i trav och innan det sista hindret ska jag mana på henne så att hon HOPPAR.... Men hon kanske hoppade en gång av 4, får väl vara nöjd med det.

Vi travade av pållarna i några varv och sen skrittade vi av medans P pratade lite om vad vi ska göra och passa oss för :)


Det var ett roligt pass med många övningra.

P sa att med unghästar så är det lättare att lära de att hoppa i galoppen , och det märktes för då skuttade hon på, men att det är lättare att styra dom på rätti traven... Hummm ...

Ja jag får försöka att hoppa på lite i traven och ha med mig en bommbärare, för river det gör hon hela tiden...


Tack för ikväll.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards