Alla inlägg under november 2008

Av Weea - 14 november 2008 22:45

Idag hade min ridlärare en foderkurs hemma hos henne.

Oj så mycket det är som man bör hålla koll på. Tur att man har henne så att man kan rådfråga henne om det är nått. Så glad att jag har hon till hjälp och hon alltid ställer upp om man har problem :)

Av Weea - 12 november 2008 18:30

Idag gick det återigen att vara i paddocken. Så vi gjorde sällskap dit jag och Angelamed våra pållar.


Smira var lite uppjagade redan i hagen av nått, kanske vädret som gör henne lite stirrig.


Nero råkade skräma henne där i mörkret så vi tog det ganska lugnt. Sen har hon ju sitt hörn i paddocken som hon ser och hör spöken i :)

Det var även lite bakhalt i svängarna så det blev en kort tur idag.

Av Weea - 10 november 2008 16:45

Idag blev det en tur till ut i skogen. Fast det var ljust idag då vi kunde rida lite tidigare. Angela hjälpte mig idag också med att hålla i Smira då hon gärna ville gå på direkt, men hon lyssnade faktiskt på mig då jag sa åt henne att stå stilla.  Ridturen  genom byn gick bra förutom då vi skulle förbi det sista huset innan skogen. Där stod det helt plötsligt en jätte med en stor farlig motorsåg i handen så hon ville gärna springa iväg, men det gjorde hon inte    När vi väl kom in mot skogsvägen så blev hon genast piggare och ville gärna trava på men vi tog det lugnt så att hon får känna att det är jag som bestämmer hastigheten och inte hon. På tillbakavägen så blev det ju genast farligt igen att rida förbi alla hus och djur men vi kom hem helskinande :)


Tycker att jag gjort det bra som vågat och klarat av den lilla ridturen ut. Stort steg för mig att rida på en unghäst (kanske idiotiskt med) Nöjd med mig själv idag.

Av Weea - 5 november 2008 17:45

Idag är det fortfarande varmt ute, det vill inte bli vinter. Paddocken är väldigt blöt och hal så där går det inte att vara. Det är kolsvart ute och vi måste ta en sväng efter byvägen. Det var väldigt psykiskt krävande för mig. Jag måste fokusera på Smira så det inte lyser rädsla om hela mig för då kommer inget att funka.


Angela fick hålla henne då jag satte mig upp så att hon inte springer iväg med mig som hon gjorde en gång med Kattis. Hon stod sällt och lyssnade på mig. Hon reagerade inte alls på att det var mörkt, men visst stod öronen riktade framåt i sylvassa spetsar, men jag kände att hon ändå lyssnade på mig. Det blev ingen lång tur för Smira tycker att det är ganska jobbigt att gå genom våran lilla by. Det är mkt ljud och många hundar och katter rör sig. Värsta stället är längre bort i byn där det finns flera hästar, vet inte varför det är så jobbigt att gå förbi där men det tycker både Smira och Nero. Nero larvade sig lite där men gick tveksamt framåt, jag gick bakom med Smira för att använda Nero som stoppkloss... Det blev många "Ryck" i Smiras kropp men hon gick på, jag blev överlycklig efteråt att jag hade klarat ännu ett stort hinder för mig. Men det är många stora hinder kvar.

Av Weea - 3 november 2008 18:45

I natt så har det regnat rejält så det gick inte att vara i paddocken, tyvärr. Så det var bara att pyssla om Smira lite i hagen och en dags vila elelr två.

På Onsdag ska vi prova att rida om det funkar.

Av Weea - 2 november 2008 17:15


Idag var vi ut till paddocken tillsammans med Angela och Nero. Allt gick smidigt. Jag longerade henne inte innan utan hoppade upp direkt.Vi gjorde volter, serpentinbågar och 90 graders svängar hit och dit. Jag travade henna lite lagomt med tanke på hennes hov. Vill inte göra nått dumt. Men man märker inte av att hon haft besvär med den under ridning. Endast då man sköter henne som hon inte tycker om att jag håller på med hoven.

 

Runt den 20.e kommer hovis tillbaka och kollar på hoven.

Av Weea - 1 november 2008 19:00


Idag så red jag henne. det kändes annorlunda mot för förra lördagen. Hon var lite lugnare idag. JAg skrittade henne mest men även lite trav. Angela var med oss och red Nero samtidigt men Smira höll sig lugn iallafall

 

Angela skulle ta en skrittur efter paddocken så jag följde med. Vi red en bra bit upp på skogsvägen, ända upp till vändplanen och det gick ju jättebra.

 

Har varit lite nojig över den första turen ut utanför paddocken. Jag överlevde...

Ovido - Quiz & Flashcards