Direktlänk till inlägg 20 november 2008

Hovis kommer...

Av Weea - 20 november 2008 19:45

Ja då var det dax att ta bort skyddet på hoven. Hovis kommer... Hoppas att allt är ok, det verkar då så på Smira. Lite tjorv har det varit med att få rensa hovarna.


Oj oj oj vilken föreställning Smira ställde till med   Hon ville minnsan inte alls bli skodd. Så fort hovis tog upp en hov så började hon sparka vilt omkring sig. Hovis hann inte ens ta bort en sko innan hon tappade taget om hoven, så det satt skor på tvären. Vi lede in Smira i stallet, gav henne hö, lede ut henne från stallet, provade även med en brems (heter det så, sån som nyper på mnulen) men den reagerade hon inte alls på, ställde henne i hagen, gav henne havre men inget fungerade hon ville banne mig inte bli skodd. Min puls var skyhög och jag var lite rädd att hovis skulle ge upp och åka hem... Jag har då aldrig varit med om nån sån här situation förrut, vad gör man :/ 


Tillslut blev jag tvungen att hämta Angelas man för att han skulle hjälpa mig att hålla Smira för jag orkade inte själv.  Vi satte fast henne i hagen vid ett träd och höll fast henne, gick inte, vi bytte träd till ett annat där hon inte kunde valsa runt, hon rykte sönder ett grimmskaft. Ja mycket han hända tills hon tillslut gav med sig av trötthet tror jag... Jag öste beröm över henne hela tiden, vågade inte sluta, Jörgen höll henne i manen och mulen vilade mot hans arm och hon blev tyngre och tyngre. Så stod vi medans hon fick skor på alla sina hovar.


Hjälp vilket problem det har blivit nu då... Ja jag kan förstå henne att hon inte alls vill bli skodd då det var hovis som rensade ur hovbölden, och det lär väl sitta där i minnet. Sen en veckas omläggning med smärta, ja huva stackare... Hoppas det går bättre nästa gång.


Tack för hjälpen Jörgen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards