Direktlänk till inlägg 23 maj 2010

Lektion

Av Weea - 23 maj 2010 20:15

Idag så tog jag och Angela lektion tillsammans så då blev det markarbete.


Jag började som vanligt med att longera Smira och det var nog bra idag då det blåste och regnade vartannat. Inte helt perfekt väder idag med andra ord. Hon lyssnade minemalt under longeringen men hon blev lite lugnare tillslut :)


Vi fick börja med träna på sittsen genom att först stå upp och hålla balansen i stigbyglarna ( vilket jag är superdålig på så den övningen ska jag nog göra flera ggr) Först i skritt och sen i trav. Från början höll Smira på att kasta med huvudet så jag höll på att bli knockad flertal ggr, jag kände hur manen slog mig i ansiktet ;) så det gällde att vara konsentrerad och hålla balanslen. Sen gjorde vi det även i trav, Jag fick börja med att rida lätt så att jag skulle få igång Smira i trav och fick ställa mig upp sen, och jag kan lova att det var sååå jobbigt för Smira ville inte trava och jag tappade balansen flera gånger, tur att hon slutade med att slå med huvudet då hon travar.


Efter det så fick vi pusta ut några steg och sen började vi med att vi skulle rida lättridning i trav fast stå upp två sitta en, mmm låter oxå ganska lätt men så var det inte. jag hade fullt upp med att hålla igång Smira i rätt trav så det blev väl lite halvdant för mig med den övningen, sen var det ju inte bara att rida på 4-kanten nä nä vi skulle lägga in en volt oxå på ena kortsidan, den blev inte rund iaf   


Sen efter det så skulle vi släppa stigbyglarna ( första gången för mig det på henne ) och så skulle vi börja med en bom övning.


  

Vi skulle rida i en 8 och göra skänkelvikning efter bommen, flytta bakdelen ordentligt :) Vi gjorde den först i skritt. Smira var riktigt duktig bara jag kom på att jag måste vara tydlig med hälen i vad hon ska göra, första varven vågade jag knappt peta på henne men sen så blev det skillnad. Inte snyggaste 8.an men det duger. Men oj så ont jag fick i ljumskarna, vad tyder det på tro :s He he he. Sen gjorde vi den i trav med fast jag fick ta stigbyglarna, vet inte hur A gjorde, tror hon fick fortsätta utan efter de är lite duktigare :) I travet gick det si så där eftersom den gick väldigt ryckig, hon är lite svår att jobba med i traven då hon tycker att det är såååå jobbigt.


Nästa övning var oxå med bommar så jag har försökt att rita en bild till :) så kul att rita men det är väl ingen som förstår mina förklaringar *L*


Här skulle vi öka och minska trav stegen. Över ena bommarna så var det tättare och över de andra längre isär.


  

Det hela handlar väl att ha kontroll på hästen så att den inte drar ifrån en efter eller före hindren. Det gick väldigt bra med denna övning men det märktse att Smira inte var van vid bommarna för vilka problem hon hade med att ha koll på bommarna och lyfta hovarna samtidigt :) Nä hon behöver träna lite bommar.


Så jag tror jag fick med allt, Vi hann mkt på 45 minuter.


Vi hade en jobbig men superkul lektion, som vanl... Går alltid därifrån trött men ett leende på läpparna :)







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards