Alla inlägg den 30 maj 2010

Av Weea - 30 maj 2010 17:18

Idag så hade jag lektion tillsammans med min andra

granne E och hennes häst Manga.

Jag gick upp i byn med Smira för att rida i deras paddock.

Jag började med att longera Smira i vår paddock och hon verkade lugn,

det är tur att jag harvädret med mig idag ;) sol så att hon är lite tröttare.

Vi gick iväg och ju närmare vi kom desto mer verkade hon förstå att nått är på G

Hon gnäggade mot deras andra häst som stod i hagen och började trippa på tårna men hon lyssnade lite iaf, men det var lite.


Jag var först där så jag vandrade in i paddocken med Smira och hon tittade på allt och rusade iväg lite framför mig, mkt nytt att kolla på¨.

Sen kom Manga så då var hon tvungen att prata lite till, inte så härligt då det sker in i ens öra för det är ju inget mjukt och trevligt gnägg som de skriker ur sig.

Smira blev lite ofokuserad och jag behövde få tillbaka den  på mig igen men till slut så kunde jag hoppa upp och E hoppade upp kort därefter.

Lektionen flöt på bra, vi hade en lugn lektion, vi red på volter och skänkelvikning i både skritt och trav.

Mot slutet blev Smira trött och även jag, hon började lägga fokus på att Nero som kom långt bort på vägen och en annan häst som heter filipa.

Då jag skulle gå därifrån som blev det en liten kamp mellan mig och Smira. Hon ville inte alls gå därifrån, och för att göra det ännu värre så blev hon tvungen att gå förbi Nero. Hon var stel som en pinne och hon hade gärna sprungit över mig kändes det som. Jag fick gena över en lägda för jag hade nog inte riktigt kontroll på henne ifall vi skulle ha möt en bil.

Ute på lägdan så trippade hon förbi mig och hon lättade lite smått i protest men vi gick vidare. Hon lugnade sig lite lite men skrek efter de andra

hela vägen hem.

Lite svårt att veta om jag ska bli arg på henne eller om jag ska prata lugnande till henne... Fast då hon lättade med frambenen så blev jag lite arg på henne och röt i, men det var nog för att jag blev stressad av henne.


Ja det här var väl lite försmak på hur det kommer att vara då jag är på "tant" lägret senare i sommar :/ men det ska nog gå bra.


Nu så går hon lugnt och betar i sin hage med sin vän Nero :D









Ovido - Quiz & Flashcards