Direktlänk till inlägg 15 maj 2010

Lektion!

Av Weea - 15 maj 2010 22:19

 Japp då har man överlevt en lektion :)


Nä hon var hur snäll som helst idag, fast det är hon ju alltid men mindre villig att arbeta ibland.


Jag började med att longera henne så att hon skulle vara lite lugnare då hon inte är riden sen i tisdags. Hon lyssnade väldigt bra under longeringen, det såg ut som om hon var trött redan innan vi han börjamen det var ju inte så konstigt kanske då vi hade 25 grader varmt ute och vindstilla.

Då jag satt upp så började jag med att vända henne huller om buller med hjälp av skänklarna för att hon ska lugna sig och sen gick jag ut på 4-kants spåret. Idag fick jag jobba med att hålla henne rak i svängarna så att hon inte fick förböja sig. Det gick ganska lätt, hon verkar ganska lätt lärd vilket är bra ibland.   självklart så har hon oxå en svår sida där hon är mer tungstyrd över  men jag tycker vi lyckades ganska bra. Jag fick göra det i skritt några varv och sen även i trav.


Sen fick jag göra det på två små fyrkanter där jag bytte håll efter varje vändning inåt på mitten av 4-kants spåret, som en 4-kantig 8 blev det.  Även denna övning förstod Smira sig på och jag tycker att det gick kanonbra. Det kom lite lastbilar och en motorcykel som hon blev lite skraj över och rusade iväg några steg men det var bara att fortsätta rida ur den rädslan så gick det bra.


Sen kom vi till det svåra, för mig allstå, att rida på en rundad 8 men en rak Smira ??!!? Det tog några varv innan jag förstod det hela, jag fick t.o.m till det så att P fick ut och springa och visa mig hur jag skulle göra  jag fick bara inte in det i mitt huvud. Men hur svårt kan det va!!! Suck! Jag skulle rida Smira så att hon var rak på spåret istället för böjd. Men jag fick till det som att jag skulle rida henne utåtställd, förstår inte varför jag fick för mig det för det var ju aldrig på tal. Men tillslut så tror jag att jag fick till det. I höger varv så är hon lite svårare, hon vill gärna sticka iväg utåt så där får jag vara på mkt med ytterskänkeln och hålla emot med yttertygeln och i vänster varv får jag vara med med innerskänkel och innertygeln för annars vill hon gärna gå utåtställd.


Hummm var det så, jo ja jag tror det var så. Lite tjorvigt att skriva ner då man inte har full koll själv, men jag tror jag har mer koll om jag skulle hoppa upp igen iaf, jag tror att jag kände skillnaden på det P sa iaf, på det som jag gjorde fel och fick till det rätt på sen.


I överlag så var Smira lugn och fin, lite små protest i början då hon skulle gå fram i trav, men inge märkvärdigt :) så det kändes skönt denna gång.

Som det verkar så vill inte Smira just nu jobba böjd på böjt spår så därför fick jag rida henne rak på böjtspår och sen får vi, antar jag, smyga in lite böjningsövningar lite här å där sen. Just nu måste vi få upp viljan att arbeta inne i paddocken igen eftersom det är där jag tycker att det är roligast, det blir ju lite knasigt ifall inte Smira kommer att tycka det.


Jag hade, har ialla fall en skön känsla inombords, det är så härligt att rida och vilken känsla man har efteråt ;) Mindre skönt är att stiglädret nöp mig under ridningen :( men det är lite smällar man får ta :D








 
 
Ingen bild

Malin

16 maj 2010 07:32

Låter som en härlig lektion!
Kan tänka mig hur snurrigt det var att få till allt rätt. :-) Men du grejade det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards