Alla inlägg den 17 mars 2010

Av Weea - 17 mars 2010 20:39

Ja så kände jag mig som idag. En stor säck med potatis som rullade runt åt alla håll och kanter. Jag hade verkligen ingen koll på min kropp idag heller :( suck. Då jag började rida (ef graviditeten) så kändes det lite som att jag hade lite koll iaf på armar och ben. Vet inte vad som var fel idag, jag var inte direkt fockuserad på min uppgift idag.  Kanske har med att man fortfarande är förkyld, det kanske finns hopp trots allt.


Ja det var lektion idag igen då, nu var det ett tag sen p.g.a förkylningar. Jag longerade Smira i början så att hon skulle få springa av sig det värsta, förhoppningsvis iaf. Men då jag hoppade upp så började hon att trippa på och ville nog inget annat än att springa iväg från allt. Min ridlärare tyckte att jag var ganska tuff ändå för att vara så feg, som jag säger själv att jag är... Hon menade att det kanske vore lämpligt att longera en eller två dagar innan man ska ha lektion då hon stått ett längre tag. Men jag är väll för dum för att förstå det :p Kanske nått man ska tänka på till nästa gång ;)


Jag fick börja med att göra dessa små skarpa svängarna med hjälp av skänklarna så att hon ska börja lyssna, hon måste ju börja lyssna på skänklarna. Sen fick jag jobba mig ut på en stor volt som inte alls blev rund idag, lite avlång blev den nog idag. Som vanl så protesterade hon att gå fram i trav och idag fick jag faktiskt ta hjälp med piskan och petade på henne på bogen med den så att hon skulle gå på framåt och flytta bogen åt rätt håll. 


Hon är ganska "tung" riden nu då hon är lat och ganska oriden på ett längre tag. Hon skärpte till sig lite och jag fick henne att gå bra framåt några varv och sen var vi tillbaka i protesten, och lite bus är det nog oxå.


Efter att jag fått henne trava på fint nått varv på volten så började vi med en ny uppg. Jag skulle rida på 4-kanten och på kortsidan svänga in på mitten av kortsidan och hålla henne rak på medellinjen, sen svänga ut mot motsatt håll. Gjorde det först i skritt och sen trav och jag kan säga att linjen var allt annat än rak. Hon ville inte alls svänga ifrån spåret, men där gjorde jag lite fel och med att jag glömde göra halvhalterna. Då jag kom på det och la in dom i hörnen så gick det mkt lättare att få henne att svänga av från spåret. På slutet så slutade hon oxå att tjorva då jag bad henne gå fram i trav *L*  och vi fick avsluta på 4-kanten med att trava på framåt så att hon fick känna sig duktig :)


Det känns som att man är tillbaka på ruta ett, men vad kan man begära då. Blir hon inte riden flera dagar i veckan så får jag väll räkna med dessa problem. Dessvärre så kommer jag inte att kunna rida henne snart på två månader :(  tyvärr, så är det nån som känner sig sugen på att rida ett litet monster så hör av er ;)

Ovido - Quiz & Flashcards