Direktlänk till inlägg 20 oktober 2010

Varit en lektion igen.

Av Weea - 20 oktober 2010 21:17

 Idag hade jag en lektion i solen :)

Igår regnade det en hel del och inatt så kom det ett litet snötäcke.

Och då är det ju så att vår paddock blir väldigt hal av allt regn.

Så det blev en skritt lektion inbokad idag.


Smira var lite piggelin då vi kom till paddocken men samtidigt verkade hon irriterad på nått, i ögonvrån så såg jag att hon gick konstigt och faaaan hon är halt, tänkte jag. Men då jag kollade närmare så samlade hon på sig snö och gick på styltor. Det kanske hade varit dax att sätta på de där gummisulorna ändå.


Kan ju säga att det var skönt att ha en skritt lektion för Smira trodde att man inte behövde lyfta alls på hovarna då snön hade kommit, att alla tuvor hade försvunnit helt, men ack så fel hon hade. Hon snubblade överallt, fast det kanske berodde på att hon måste jobba medans hon går oxå, Om hon bara kunde lägga av med sitt motsträvande sätt så kanske, kanske hon slutar snubbla så mkt.

Hon gjorde en rejäl nernignig oxå, vet inte varför men hon halkade väl till och snubblade på sig själv kanske.


Då hon började jobba med mig så började hon frusta ur sig lite späningar, vi jobbade mkt på volten med att jag skulle ställa henne rätt. Hon måste ridas lite olika i varven, mot ena hållet måste jag verkligen jobba in henne, nästan ställa henne för mkt innåt innan hon jobbar rätt och mot det andra varvet så får jag knappt jobba henne inåt nått alls utan nästan hellre ha henne lite utåt.

Jobbade mkt med att försöka få henne att suga tag i bettet och kunna förlänga tygeln lite mer och hon jobbade ner sig ganska bra där mot slutet innan det blev jobbigt.


Fick även gå ut på 4-kant spåret och jobba på att flytta henne där med. Jag hade svårt att förstå vart jag skulle hålla min skänkel idag men P fick påminna mig i vad hon menade och då gick det lite bättre och jag fick till en hel långsida där vi gjorde skänkelvikning


Sen fick jag åter gå tillbaka till volten och då jag hittade volten igen så fick jag göra skänkelvikning på volten, det blev genast mkt svårare, även för mitt huvud och jag kände nog inte alls att vi fick till det, men enl P så fick vi till några steg här och där. I vänster varv blev allt genast svårare. Hon larvade sig och jag måste bli lite mer tydligare och vågad med att säga till henne då hon börjar larva sig

 På slutet tyckte hon att hon hade gjort sitt och ville inte alls va med de sista minutrarna, hon började slänga med huvudet och ville inte alls gå på framåt i skritten. Men jag fick jobba på och hon jobbade ner mot bettet fint en sista gång :)

Kan ju säga att det var en trött gumma som jag lämnade i hagen sen ;)


Så detta var en lärorik lektion, för det jag inte kan göra i skritt hur ska jag då kunna göra det i trav eller galopp då. Nä detta är ju perfekt att jobba med då paddocken är lite hal och besvärlig.

Det behöver ju bara vara en 20 minuters sväng, bättre att jobba lite än inget alls.









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards