Alla inlägg den 17 oktober 2010

Av Weea - 17 oktober 2010 20:01

 Så långt det är mellan gångerna.

Men idag så kom jag upp på Smira och hade en lektion tillsammans med A och Nero.

Jag skulle ha haft en lektion i torsdags men då satte vädrets makter stopp för de planerna.

Idag regnade det och var riktigt grått och trist, men Smira har ju fått på sig broddar så det var inget att skylla på denna gång ;)


Det blev inget arbete med bommar idag då det var så blött, så det blev en lektion med dressyr, och det kan jag säga behövdes.

Det fina hästen som min ridlärare satt på förra helgen vet jag inte vart den tog vägen???

Utan kvar i hagen stod min gamla vanliga Smira.

Nä nu ska jag inte vara så dum mot henne, hur kan man vara då man blir riden så lite...

Jag longerade henne först och fick hålla till utanför paddocken och det var ju nyttigt för det har jag aldrig gjort förut.

Smira tyckte att det var läskigt och hon kunde inte alls springa i en fin volt så jag fick peta på hennes rumpa några gånger med spöt så att hon kom ihåg mig där oxå, så att hon inte skulle springa över mig.

Men hon lyssnade skapligt ändå.


Sen då jag skulle hoppa upp så hade A placerat ut sin regnjacka sååå lägligt där jag skulle hoppa upp, Smira trodde den skulle äta upp henne.

Väl uppe i sadeln så tog det några varv innan jag kom på att jag faktiskt måste "rida" henne för att hon ska lugna ner sig och lyssna.

Jag satt som en stel pinne och  och red i hennes takt då hon travade på lite för snabbt istället för att plocka lite i tygeln och använda skänkeln rätt och rida lätt i min takt så att hon ändrar sig etfer min takt.

Då P väl hade påmint mig om det och jag tog det till mig så gick det ganska bra.

hon lugnade ner sig och jag kunde börja med lektionen.


Vi skulle rida in på kvartslinjen i trav, stanna till skritt mitt i och sen sätta igång i trav samtidigt som vi skulle hålla hästarna inom ramen. Det var lite lättare sagt än gjort där ett tag men tillslut så fick jag till det, självklart så var hon svårare i ena varvet och lite, men bara lite, lättare i andra varvet.


Sen fick vi rida på en stor åtta med bommar i mitten. Vi skulle trava över dom och sen stanna av till skritt efter bommarna samtidigt flytta för den nya innerskänkeln :)


Sen la P ut bommarna lite sick sack på kvartslinjen och där skulle vi flytta för skänkeln mot bommarna men samtidigt vara beredd så att hästarna inte suger tag i stängslet utan fånga upp utsidan av hästen med :)


Avslutade lektionen med att jobba ner Smira mot bettet på en stor volt och hela tiden ställa henne för innerskänkeln.

Jag fick till några steg på slutet där hon flyttade bra och jobbade ner mot bettet.


Jag tycker att det är väldigt svårt att känna då hon jobbar rätt enr mot bettet, men det kommer antar jag bara jag kommer igång och rider lite mer.


Jag kände ett tag under lektionen då hon tyckte att det blev lite för jobbigt så var hon på väg att kicka lite :D men det kom aldrig som tur var :)


Det blev en blöt men rolig lektion :)

Tack för idag P

Jo såg att det skulle vara hoppkurs i slutet av månade, ååå så sugen man blir men aj så långt det är kvar tills jag vågar det ;)

Vi ligger nog kanske inte på den nivån ännu heller.





Ovido - Quiz & Flashcards