Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Weea - 5 oktober 2010 20:18

 För nån dag sen så var jag ner och longerade Smira.

Det var bra länge sen jag longerade henne så jag hade inga stora förhoppningar. Men jag blev glatt överaskad, hon skötte sig utmärkt.

Jag började i en liten volt så att jag kunde kontrollera lite med att hon skulle stanna då jag sa prrroooo och det funkade bra. Ökade volten och satte henne i trav och saktade av till skritt och det funkade oxå bra, hon lyssnade istället för att springa i 20 varv först.

Så då det funkade så bra så passade jag på att lägga ut lite bommar, tre st i vardera kvarst varv. Jag började med att ha de liggandes på marken mot båda varven, sen höjde jag ett i taget och varvade varven. Jag fick smacka på henne lite inför varje bom och då hoppade hon faktiskt. Så det var roligt att se :)


Idag så hade jag lektion och det var lite gruvsamt då hon hade skött sig lite dåligt då K red henne sist på lektion.

Men Smira var lugn redan från början så det gick bra.

Hon blir lite bråkig då hon blir trött.

Jag fick jobba mkt i travet då hon inte har gått helt perfekt framåt där. Jobbade med att hon skulle söka sig mot bettet och att jag skulle rida ner hennes trav tempo med hjälp av sitsen och inte med tyglarna.

Men ju snabbare hon travade desto snabbare skumpade jag upp å ner hahaha. Jag måste lära mig att sätta mig ner i sadeln och att spänna magmusklerna, men de är väldigt svåra att hitta, de har gömt sig väl.

Jag fick länga tyglarna, lite i taget, så att Smira skulle söka sig ner mot bettet i skritt först och sen i travet oxå. I skritt så fick jag till det men oj så svårare det genast blev i travet.


Men vi fick nog till några varv som blev värda att hurra för ;)

Smira kände då sig nöjd då det var 5 minuter kvar av lektionen och började smitta ifrån jobbet. Men då P sitter och talar om så går det ju att rätta till så smidigt.

Men som jag sa till P så är det ju bara mig att skylla att vi står och trampar på samma ställe då jag inte rider henne mer.  Men nån dag så ska jag hinna rida henne mer och då ska hon bli en underbar häst till mig :)


Nä men lite har jag fått nu som jag ska träna på. Så nu är det bara tiden som ska infinna sig.


Nepp nu ska jag ta en kopp te och en god hembakad bulle som min mor har bakat igår, kanelbullens dag till ära. Fast jag tror det var en vaniljbulle som hon gjort :D

Ovido - Quiz & Flashcards