Alla inlägg den 13 september 2008

Av Weea - 13 september 2008 15:30

 

              LEKTION!

 

Då var det dax för lektion igen. Smira ville inte direkt komma fram till mig då jag hämtade henne i hagen, fick säkert stå och vänta i tio minuter innan hon var beredd på att stå kvar så att jag fick ta henne. Positiva med det var ju att hon var uppvärmd och klar.

 

Min Lärare tyckte att idag så ska vi gå ett steg längre i utb av Smira och mig, vi ska korta upp tyglarna rejält (2dm) :/ för nu är hon vann tyglarna. (Vi får väl se) Jag ska även sluta att "åka" häst, nu ska jag rida...

Jag ska lägga lite mer "krav" på henne då jag rider. Jag fick börja med att hitta den rätta farten i travet, hon är som vanl lite pigg och vill gärna trava på i sin takt, lite snabbare än vad jag vill. Men tillslut så lugnade hon ner sig.

 

Vi började med en övning i skritt där jag lägger in en stor volt på kortsidan med ledande tygeltag och en mjuk skänkel och sedan även i trav. Hon lyssnade bra.

 

Sen gjorde vi en annan övning där jag red i serpentiner, 4 bågar med tydligt ledande tygeltag och mjuk skänkel. Hon är väldigt känslig för skänkeln och jag hoppas att hon förblir känslig så att hon inte blir tungriden i framtiden.

 

Den tredje övningen är att vi börja i skritt att rida på fyrkanten och i mitten av långsidan så ska jag svänga rakt igenom och byta varv. Även här blir det rejält ledande tygeltag ocg mjuka skänklar intill, hon lyssnade jättebra. Sen gjorde vi även den i trav och hon ville gärna öka travet då ytterskänkeln kom.

 

Allt gick jättebra, så kul. Det känns i hela kroppen då allt går bra, att man har lyckats. Men oj så mkt det är kvar att lära sig.

 

Pernilla tyckte även att vi ska börja att träna galoppen då jag longerar henne så att vi kan börja med den från ryggen innan vintern kommer. Oj oj oj nu blir jag rädd... Måste jag lära henne det... Ne nu ska jag ta ett långt varmt skönt bad.

 

Hej så länge.

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards