Alla inlägg den 19 januari 2010

Av Weea - 19 januari 2010 19:45

I dag var det dags för nästa lektion och jag ska rida den helt själv. Jag gjorde i ordning Smiris och longerade henne först innan Pernilla kom, hon kändes pigg i dag och jag antar att tempen ute påverkar henne lite. Det är runt -10 idag så hon lär ju vara lite piggare då än då det är -3. Hon fick hjälpa mig att hålla i Smira medans jag hoppade upp eftersom otåligheten att stå stilla finns i kroppen på henne. Nervös ja det kan man nog säga att jag var. 

Väl uppe på ryggen så fick jag börja med att göra flera svängar åt både höger och vänster, ganska skarpa svängar så att hon måste koncentrera sig på mig.


Efter det så fick jag jobba mkt med Smira på volten, att få henne avslappnad och inte bita tag i betet utan att sträcka ut sig och söka betet istället.

Hon var pigg och framåt. På 4-kants spåret så kom piggheten fram då det blev svårt att hålla ner henne i tempot. Jag fick kämpa på väldigt med att späna magen och ta förhållningar med jämna mellanrum.


Ja jag fick då mkt att tänka på då jag skulle få henne rätt ställd på volten med, jobba drivande med ytterskänkeln, flytta med innerskänkeln, flytta fram ytter axeln, spän magen, ta förhållning, få henne rak, hjälp till med balansen med yttertygeln och jobba med inner med att ställa henne och att inte få henne att bita tag i betet...


JA jag är då alldeles snurrig...

Men kul det var det :)


  

Ovido - Quiz & Flashcards