Direktlänk till inlägg 4 juli 2010

Lektion

Av Weea - 4 juli 2010 20:24

  Igår så var G ut på en sen ridtur. Det var den varmaste dagen hitills, över 30 var det iaf. Så på dagen hade det inte gått så bra att rida.

G sms att de  kom hem runt 23-23.30 och att det hade gått bra. Vet inte riktigt vad de gjort men och hur långt de red men det var bra att Smira fick komma ut. Själv har jag jobbat andra veckan nu och har varit tok trött så Smira har tyvärr kommit i skymundan.


Ikväll hade jag iaf en lektion med P.

Jag fick jobba med att på volten med att svänga Smira i en 8 kantig volt och att hålla Smira rak i halsen. Lättare sagt än gjort. I vänster varv ska jag jobba med att hålla henne lite mer åt vänster då hn gärna går och titta utåt och i höger varv blir det också att jag ska jobba henne mkt med vänster tygel för att få henne att inte böja sig för mkt. Låter ganska enkelt men att få till det är för mig väldigt svårt. Det går ju ganska skapligt då jag har en som står och säger hur jag ska göra och när jag gör rätt och fel. Men det är svårt ändå.

Jag skulle även göra detta i trav så klart och det gick nästan bättre. Men hon smet gärna ut mot 4kanten i höger varv så jag blev tvungen att säga till henne på skarpen.


Jag fick även jobba lite med galoppen där jag fattar den i ena hörnet och svänger av på halva långsidan så att det blir en stor stor volt och jobba henne igenom den i galopp. Galoppen i vänster varv går lättare än i höger, den var riktig skumpig och så när vi svänger så gör hon det så kraftigt så det känns som om man är ute och åker motorcykel, hon ligger nästan ner mot marken :) P förklarade att jag svänger och då svänger hon med, jag ska istället titta lite mer rakt fram och inte svänga för tidigt i det varvet. Men så kul det är ;)

Nått jag måste göra i galoppen är att komma ner i sadeln ;) hehehe halvstår hela tiden.


Efter galoppen så fick jag komma in på den 8 kantiga volten igen och jobba henne, hon hade en annan trav som var mer framåt men i rusningsläge. Jag vet inte riktigt om jag fick ner henne i rätt arbets trav. Möjligtvis ett el två steg och då blev det klapp och lång tygel ;)


Låter inte så mkt men det var en jobbig lektion, jag är slut i benen. Men jag fick lära mig nått nytt, har trott att man alltid ska sitta rakt i sadeln men man ska ju flytta sittbenet något då man rider på volten, tänk så mkt lättare det gick.

Smira var hur kul som helst att rida och hon tjorvade inget märkvärdigt. Så roligt att rida då, då hon går fram i travet utan protester. P tror att det kan bero på att jag har börjat slappna av mer, kanske får tro på det ..


Nu närmar sig "tantlägret" spännande.

Men jag måste få tag på en transport.

Tro om nån mack hyr ut!!?!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Weea - 29 juni 2011 00:11

Hejsan igen! Nu har jag bedövat sorgen lite med hjälp av en Cavalier valp :) En riktig söting.       ...

Av Weea - 6 maj 2011 18:14

     Idag flyttar min bästa Smira     Hon har farit till en ny familj, en familj som verkar jättegulliga, med flera som kommer att tycka om henne och vilja rida henne :D   Mitt dåliga samvete mot henne har lättat och jag vet att hon ko...

Av Weea - 18 februari 2011 15:24

 Mina tankar snurrar runt mycket nu!!! Man ska passa sig ifrån att önska sig för mycket hahaha, kan komma i uppfyllelse... Just nu så känner jag bara att jag inte orkar med min stora hästägardröm då min andra stora dröm oxå kom i uppfyllelse av a...

Av Weea - 11 januari 2011 16:35

  Jag glömde ju bort att skriva om den dagen som jag gruvade mig så för :) Den 6/1 så hyrdes en hästbuss in och vi följde med ett gäng ryttare och deras hästar till ett ridhus i en by några mil bort.   Jag var nervös för allt, allt var ju först...

Av Weea - 2 januari 2011 17:27

 Idag så passade jag på att ta mig ut och rida en sväng i paddocken. Vädret var milt... Ringde till A för att höra om hon skulle med ut men hon svarade inte. Jag knallade ner och såg att det var några tjejor som höll på med Nero, tro hur länge ...

Ovido - Quiz & Flashcards